Den vädjan till Luleås fastighetsägare kommer från Siv Öberg, styrelseledamot i Småföretagarnas riksförbund och frisörska i Luleå.
– Det står helt still inom många kundnära branscher och för många småföretagare är lokalhyran den stora utgiftsposten. Jag vet många småföretagare som inte lyfter någon lön den här månaden, säger Siv Öberg.
Hon har kontaktat Luleås kommunalråd Lenita Ericson (S) för att få hjälp med att skapa ett möte med fastighetsägarna.
– Jag hoppas att kommunen kan göra något. Vi måste alla hjälpas åt för att klara detta och det borde även ligga i fastighetsägarnas intresse. Får de tomma lokaler på grund av konkurser så drabbas de ju av kostnader där. Jag tror inte det kommer att gå speciellt snabbt med att någon drar igång verksamhet igen, säger Siv Öberg.
Lenita Ericson lovar inget möte men däremot att kommunen bevakar frågan.
– Det är svåra tider och vi har full förståelse för att hyreskostnaden är jobbig. Under veckan kommer vi att presentera hur vi som kommun jobbar. Sedan har vi även viss koll på enskilda fall. Men det är en ny situation och det är svårt att lova något, säger hon.
Gunnar Tåhlin, vd för Galären, har inte heller något universallöfte att komma med.
– Vi försöker att titta på situationen tillsammans med varje enskild hyresgäst, hur det ser ut och hur vi kan hjälpa dem. Sedan vet vi att regeringen jobbar med ett paket för restaurang, frisör, hotell och den typen av verksamhet och då vill vi se vad som kommer där. Vi fastighetsägare räcker inte till för att lösa alla problem själva, säger Tåhlin.
Diös, som äger Luleås gallerior, är i ett avvaktande läge.
– Det viktigaste vi kan göra nu är att ha en nära dialog med hyresgästerna. Det ser inte likadant ut överallt. Vi arbetar med en kartläggning för att få en bättre bild av läget, säger Mia Forsgren, kommunikationschef.
Kan ni tänka er hyresrabatter eller tillfälligt anstånd?
– Jag kan inte svara på det i dag. Vi har dock redan vidtagit vissa åtgärder. Exempelvis har vi ändrat öppettider i gallerior och bytt från att hyresgäster ska betala ett kvartal i förväg till en månad i förväg.
Även Lulebo har haft samtal med hyresgäster.
– Vi för dialog med flera som har en besvärlig situation. Men det ser väldigt olika ut. En del behöver stöttning medan jag hört talas om andra som fått ett uppsving. Så vi prövar från fall till fall, säger Mathias Uvemo, chef affärsutveckling vid Lulebo.