6 RICHARD: Vill erövra världen

Förmågan att läsa av kundens tvivel, innan det uppstått, har tagit Max långt.  - Vi såg tidigt att det handlade mer än om själva produkten, säger Richard Bergfors, VD i det familjeägda företaget.

Foto: Fotograf saknas!

LULEÅ, KURIREN. 2007-11-12 15:29
När bland annat galna kosjukan sått tvivel om råvaran, har Max visat rent mjöl i påsen, lika med kött från Sverige. I takt med västvärldens allt tyngre bakdelar har Max viftat med fettboksluten och gett plats för magrare produkter på menyn.När ensidighet i kosten påvisats har företaget satsat på sallad. - Det vi jobbat med är framför allt smaken och kvaliteten på produkterna. Folk vill ha koll på näringsinnehåll, veta varifrån köttet kommer och hur djuren behandlas. Vi såg frågorna innan de ställdes, ibland har vi sett frågor som inte kommit. Frågorna framöver är hälsa, miljö, ekologi och design. Vi ser allt som en helhet och pratar heller inte om snabbmat utan om bra mat snabbt, säger Richard Bergfors. Han är utbildad marknadsekonom, beskriver sig som otålig och orkar aldrig läsa en bruksanvisning, men det gör inget för han har tummen mitt i handen. Däremot beskriver han sig som en arbetsmyra som jobbar minst 80 timmar per vecka och inte behöver någon hobby. Han har ju en, jobbet. Vid tillfälle åker han emellertid skidor. - Det har jag med mig från tiden i Måttsundsbacken. Han läser 30 till 40 tidningar eller andra dokument varje vecka. - Vi försöker förutspå trenderna och vad som händer i samhället. Återigen spökar betydelsen av att vara steget före. Likt vinprovare gör företaget turnéer för att ta till sig utbud, design och smaka på annan mat, eller konkurrenternas. - Vi var i USA och besökte omkring 120 ställen på två veckor. Vi åt 500-600 hamburgare var. Nej, inte hela förstås, men en bit av dem. Richard Bergfors, 73 kg, säger att han äter hamburgare varje dag. - I dag har jag ätit tre. Insikten om omvärlden får Max att ta sikte på Mellanöstern. - Att vi är svenskar medan konkurrenterna är amerikaner har marknadsmässig betydelse. I Mellanöstern ska råvarorna inhandlas lokalt. - Det är viktigt att vara lokal, av miljöskäl och av marknadsskäl. Så lokal är Max att företaget har kontoret i Luleå. En del av marknadsföringen som norrlänningar? - Nja, att kontoret ligger där har att göra med att vi är norrlänningar och att så många i ledningen är det. Konstigare är det inte. Fast en norrlänning står för pålitlighet, trygghet och att vara arbetsam. Nästa år det 40 år sedan fadern Curt Bergfors började sälja hamburgare i Gällivare. Mer skulle komma. I en tidigare intervju i Kuriren berättade bröderna Richard och Christoffer Bergfors att de som barn städade, målade staket och delade ut reklamblad. Det var ingen självklarhet att de skulle ta över, snarare varnades de hemifrån, beskrev Richard Bergfors. Alltjämt äger fadern företaget. Sönerna står inför att ta över. Tredje sonen heter Wilhelm och är ännu barn. Richard är VD, Christoffer vice VD och företaget öppnar i år restaurang nummer 58. Nästa år ska miljardvallen i omsättning sprängas. Om fyra år ska företaget omsätta dubbelt så mycket och ha dubbelt så många restauranger i Sverige. Vinsten ifjol blev 70 miljoner kronor. I år klart mer. - Vi ska vara Sveriges bästa hamburgerföretag och ska bli världens bästa.
Namn: Richard Bergfors. Ålder: 32. Bor: I lägenhet i Stockholm. Familj: Flickvännen Linda Aktuell: VD i Max. Nominerad till Årets Norrbottning 2007 Så röstar jag: Charlotte Kalla - hon lyfter fram sin hembygd och är en bra ambassadör för Norrbotten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om