Ett flyg kommer lastat med elektriker

Jobbet finns 80 mil norrut med charterflyg ? i Snövits land.
Ett 50-tal norrbottningar arbetar just med att bygga det nya gasfältet på Norges nordligaste kust.
? Bra jobb, bra lön och arbetsförhållanden, säger Patrik Taaveniku, Luleå.

LULEÅ. KURIREN.2006-03-10 06:30
Gasfältet Snövit i Nordnorge är fortfarande en byggarbetsplats. Fältet är åtta månader försenat och åtta miljarder norska kronor fördyrat och kommer inte i bruk förrän 2007.<br>Det är inget som bekymrar företaget El- och industrimontage AB (EIAB). Bolaget har nämligen lyckats landa ett kontrakt för i Snövits-projektet.<br> ? Äntligen, vi har jobbat för detta i två år, säger Kaj Wallbing, EIAB Luleå.<br>Sedan mitten av december har företagets filial i Norrbotten 45 man i jobb på utbyggnaden, de flesta norrbottningar. Det är elektriker som drar elledningar, monterar ställverk och utför andra elinstallationer.<br>48 nationaliteter<br> ? Vi har förhoppningsvis jobb till september?oktober. Sedan börjar nog det mesta bli klart, säger Wallbing.<br>På den gasproduktionsanläggning som byggs upp på ön Melköya, någon kilometer från Hammerfest, jobbar cirka 1.400 personer. Lite drygt ett 30-tal av dem norrbottningar. <br> ? Det finns 48 nationaliteter där just nu men de flesta är ju norrmän, säger Jaakko Lehto, Haparanda.<br>De allra flesta som arbetar där bor på Brakkeriggen, den ?hotellanläggning? som byggts för projektet.<br>14 dagar i sträck<br>Alla har dessutom samma lön.<br> ? Jo, så är det. Alla får lika mycket betalt oavsett vad man gör, om man är elektriker, rörläggare, städare eller jobbar i köket. Det är bara förmännen som har tillägg, säger Patrik Taaveniku.<br> ? Facket är tufft, de ser till att inga utländska arbetare kommer in och dumpar lönerna, säger Lehto.<br>EIAB:s folk är uppdelat i fem arbetslag med nio man i varje. Varje lag arbetar 14 dagar i sträck, tolv timmar per dag.<br>Sedan är de lediga i tre veckor. Systemet innebär att två arbetslag alltid är på plats medan övriga tre är lediga.<br>Lönen är 207 norska kronor i timmen. Det ger en förtjänst på knappt 40.000 svenska för varje jobbresa på 14 dagar.<br>Drabbades av storm<br>Skiftbytena (rotationen) sker varje tisdag med ett chartrat plan från Kallax. Planet lämnar och hämtar EIAB:s folk på Alta flygplats, nio mil från Hammerfest, och återvänder sedan till Kallax. Det tar en förmiddag.<br> ? Det finns en flygplats i Hammerfest också men om det blåser från fel håll kan man inte lyfta därifrån, säger Kaj Wallbing.<br>På tal om blåst, i början av året drabbades projektet av en storm, det blåste rejält.<br> ? Ja, det var 54 sekundmeter i byarna. Hela anläggningen evakuerades och vi fick åka hem, berättar Patrik Taaveniku.<br>Jobbet låg sedan nere i en vecka.<br>Sova och äta<br>På Brakkeriggen bor och äter jobbarna gratis. De nio som Kuriren träffar på Kallax vid hemkomsten har bara beröm över för komfort, mat och arbetsförhållanden. De klagar inte ens på lönen.<br> ? Den är väl okej. Dessutom är vi ju lediga mycket men eftersom vi jobbar tolv timmar per dygn blir det mest att sova och äta. Det finns filmsalong och datasal, berättar Jaakko Lehto.<br>Stannar året ut<br>Av de nio vi träffar kommer sju från Haparanda, övriga från Luleå och Boden. Under arbetsveckorna går det inte mycket pengar för jobbarna.<br> ? Nä, ett par hundra spänn kanske. Man handlar inte så mycket, där finns världens dyraste kiosk, säger Lehto.<br>Utöver EIAB har även finska kranföretaget Havator, med filial i Norrbotten, norrbottniska kranförare i Snövit. Just nu har Havator 35 på plats varav några kommer från Norrbotten.<br> ? Vi har varit där sedan starten. Det är vårt största jobb just nu och vi kommer att vara kvar hela året ut, säger Hans Westerberg, platschef för Havator i Norrbotten.<br>Havators kranförare jobbar efter samma schema men rotationen sköts med bil- och busstrans-porter. Många av deras anställda bor dessutom i hyrda hus.<br> ? Brakkeriggen var inte byggd när vi började, säger Westerberg.<br>Kranarna har forslats till Hammerfest med båt, trailer och på egna hjul. <br>Rör under vattnet<br>Som redan nämnts är arbetet med att få igång gasproduktionen försenat. Fördyringen gör att projektet nu är uppe i en kostnad på 58 miljarder men samtidigt har man fördubblat värdet på sålda leveranskontrakt.<br>När produktionen väl kommer igång kommer gasen, som tas upp från havsbottnen, att föras i rör under vattnet till land. Ingen av gasfältets anläggningar är synlig ovan havsytan.<br>Väl i land behandlas gasen i den gasfabrik som just nu byggs, den renas och kyls ned till flytande form. Sedan transporteras den till kunderna som företrädesvis sägs ligga i länderna runt Medelhavet.<br>FaktaSnövit<br> Norska Snövit är ett gasfält i Ishavet utanför Norges nordligaste kust. Fältet började byggas 2002 av Statoil. Norska storbolaget Aker Kvaerner är huvudentreprenör och det bolag som anlitar de flesta underentreprenörer. Bygget är försenat men produktionen beräknas komma igång juni 2007. Snövit nyttjar ny teknik vilket bland annat innebär att man inte längre nyttjar plattformar utan all offshoreutrustning finns under havsytan.<br> Under åren har drygt 400 svenskar arbetat i projektet, den siffran är en uppskattning gjord av arbetsmarknadsmyndigheterna i Norge och Sverige men nio månader gammal. Länsarbetsnämnden kan i dag inte uppge hur många norrbottningar som finns där nu men enligt de uppgifter Kuriren fått rör det sig om högst ett 50-tal.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om