Piteå hamn i fackkonflikt

Piteå hamn drabbades direkt av övertidsblockaden som Hamnarbetarförbundet inledde på fredagen.
? Vi har två fartyg som skulle ha lastats i helgen men som nu måste vänta till nästa vecka. Men redan på måndag kommer det fler fartyg, säger Tor Dahlberg på Bottenvikens Stuveri AB.

LULEÅ, KURIREN,2005-05-07 06:30
Det var vid midnatt natten till fredagen som Hamnarbetarförbundets övertidsblockad inleddes. Ett fartyg som kom på torsdagen och ett som kom på fredagen till Haraholmen i Piteå skulle ha lastats bland annat med trävaror. Men på grund av övertidsblockaden måste arbetet vänta till på måndag.<br>&nbsp;? Det här medför extra kostnader för oss och för ägarna av fartygen, säger Tor Dahlberg.<br>Stuveribolaget har 120 anställda i Skellefteå, Piteå, Luleå och Kalix. De flesta, ett 50-tal, finns i Piteå medan det finns ett 30-tal i Skellefteå och Luleå.<br>Hamnarbetarna arbetar tvåskift mellan 6 och 23. Helgerna är de lediga men kallas in om en båt behöver lastas eller lossas. Men nu kan ingen personal kallas ut på helger på grund av övertidsblockaden. <br>Vill ha kollektivavtal<br>&nbsp;? Vi har infört övertidsblockad som ett led i vår kamp att få ett kollektivavtal. Arbetsgivarna borde ta sitt förnuft till fånga och erkänna vår existens, säger Björn A. Borg som är förbundsordförande i Hamnarbetarförbundet och dess 1.540 medlemmar.<br>I dag tecknar arbetsgivaren, Sveriges hamnar och transportgruppen, bara kollektivavtal med Transportarbetareförbundet som är ett LO-förbund.<br>&nbsp;? Vi vill vara med och påverka riksavtalet och det kan vi bara göra om vi har ett kollektivavtal, säger Björn A. Borg.<br>Den övertidsblockad som trädde i kraft på fredagen gäller i tre dagar. Nästa fredag träder en ny övertidsblockad i kraft som gäller i fyra dagar. Om ingenting har hänt i förhandlingarna kommer en ny övertidsblockad att träda i kraft fredagen därpå. Den ska gälla i fem dagar.<br>Hamnarbetarförbundet har lagt flera varsel om övertidsblockad för att på så sätt öka övertidsblockadens längd med en dag per vecka om ingenting händer.<br>Har fullt stöd<br>Hamnarbetarförbundet bildades 1972 som en utbrytning ur Transport i samband med en omorganisation av facket.<br>&nbsp;? 900 medlemmar i norr uteslöts eftersom de vägrade gå med i regionala storavdelningar. Sedan dess har vi slagits för rätten att teckna kollektivavtal och nu borde det vara dags, 16 år efter Berlinmurens fall, säger Björn A. Borg.<br>Vad säger då medlemmarna om förbundsledningens beslut att införa övertidsblockad? Kuriren ställde frågan till John-Erik Sundqvist som är facklig förtroendeman för Hamnarbetarna i Luleå.<br>&nbsp;? Förbundsledningen har 100-procentigt stöd bland medlemmarna. Det är självklart att vi ska ha ett kollektivavtal.<br>På arbetsgivarorganisationen Sveriges hamnar och transportgruppen är man mycket orolig över konflikten. VD Peter Jeppsson säger till TT att exportföretagen kan drabbas av kostnader på mångmiljonbelopp.<br>Enligt Jeppsson kommer hamnar längs Norrlandskusten att drabbas mest eftersom det där arbetas mycket övertid.<br>&nbsp;? Det här är en konflikt mellan två fackliga organisationer om vem som ska organisera medlemmarna och teckna avtal. Vi har redan ett kollektivavtal med Transport.<br>95 procent av all import och export till och från Sverige går med fartyg. Värdet på transporterna låg under förra året på 1.500 miljarder kronor.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om