Norrbottens Medias styrelse fattade i måndags beslut om om att 24 Norrbotten ska byta publiceringsplattform från mastutsänd TV till webb- och on-demand-TV.

24 Norrbotten startade 2008 och det har hänt en hel del då det gäller tittarnas vanor sedan dess.

– Man kan säga att det är någon form av digital revolution då det gäller TV-tittandet. Man går från att ha tittat på TV vid ett speciellt klockslag till att titta på webben eller via så kallad on- demand-TV, exempelvis Apple-tv, och titta när man vill, säger Mats Ehnbom, vd Norrbottens Media.

Förändringen träder i kraft den 1 april och innebär att 24 Norrbottens redaktion minskas från sju-åtta tjänster till fyra tjänster, samtliga i Luleå. Det blir inga uppsägningar på redaktionen eftersom det finns vakanser och folk som går på vikariat.

– De ska leverera webbanpassad rörlig bild till NSD:s och Kurirens webbar. Vi kommer inte att ha nyhetssändingar som i dag, men vi kommer att sända live och sedan blir det nyhetsklipp, förklarar Mats Ehnbom.

Han ser förändringen som en satsning, snarare än en neddragning. Dessutom slipper de kostnaderna för att sända via mast, en kostnad på cirka en miljon per år.

– Det här är en satsning på webb-tv, inte en nedläggning av tv. Jämför man med andra jämförbara mediehus är det inga andra som har fyra tjänster som jobbbar med webb-tv, påpekar han.

24 Norrbotten köper tjänster av Teknomedia, som även de ingår i Norrbottens Media. Där blir det en övertalighet på cirka tre personer. Förhandlingarna kring de tjänsterna startar under onsdagen.

 

Kuriren rekommenderar

Läs mer: De hade högst inkomst i din kommun.

Läs mer: Världskändisarnas udda besök i Norrbotten. 

Läs mer: 14 personer du inte visste är från Norrbotten 

14 Luleåsaker du bara minns om du var ung på 80- och 90-talet

Läs mer: Kändisar som håller på Luleå Hockey