2006 tidningarnas år
De norrbottniska dagstidningarna NSD, PT och Norrbottens-Kuriren ökade alla vinsten förra året.Tillsammans redovisar de ett plus på nästan 37 miljoner kronor.
Nu råder det senare.
NSD-koncernen redovisar ett resultat före skatt på 10,3 miljoner kronor, en förbättring mot året innan på knappt två miljoner. Omsättningen var 172,3 miljoner kronor, även det en ökning.
- Just nu är det rätt bra tider för tidningar eftersom annonskonjunkturen är som den är. Att det är bra har betydelse eftersom konkurrensen hårdar, säger NSD:s tidningschef Lennart Håkansson.
I koncernen ingår helägda dotterbolagen NSD Annons och Vision Nyhetsbyrå, samt de ihop med Piteå-tidningen hälftenägda bolagen Tryck i Norrbotten, Press i Norr och Annonstidningen i Norrbotten.
Starkt resultat
Resultatet efter finansiella poster 2007 för koncernen i Piteå-tidningen redovisas till 15 miljoner kronor, flera miljoner bättre än året innan. Koncernen består av moderbolaget Piteå-Tidningen AB samt sju dotterbolag.
- Den viktigaste förklaringen till resultatet är den goda annonskonjunkturen och att vi ser effekten av de strukturella åtgärder vi vidtagit, säger VD Matti Lilja. De åtgärder han åsyftar är nedläggningen av egna tryckeriet och i stället tryckning hos NSD. Även andra samarbeten förs med NSD. I inlandet samarbetar PT med Norra Västerbotten om gemensam nyhetsbyrå. Omsättningen i koncernen hamnade på 117,7 miljoner kronor, en ökning.
Norrbottens-Kuriren redovisade tidigare under våren ett resultat på 11,4 miljoner kronor och en omsättning på 122 miljoner kronor, i båda fallen ett större utfall året innan.
Webb och tryck
Gemensamt har de tre tidningarna att de satsar hårdare på webbtidningen. Två av dem har öppnat lokalredaktion i Ikea-staden Haparanda och trion har sonderat kring framtida tryckning. De samtalen kom även att omfatta Norra Västerbotten.
- Den tiden har passerat när en tidning kan ha eget tryckeri och trycka två timmar per dygn. Det bästa vore om de fyra tryckte i samma press. Sedan beror det på hur det skulle se ut, och kostnaden, säger Lennart Håkansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!