2013 kan det bli bro

Gång- och cykelbron över till Sandön byggs först 2013. - Skulle det hjälpa om det fanns privat finansiering? undrade Anders Berglund vid stormötet i går.

PENGAR SAKNAS. ""De har lagt 186 miljoner på andra projekt som de inte vill ta av", konstaterade Ingemar Johansson. Till höger Gun-Britt Brindelöv.Foto: LINDA WIKSTRÖM

PENGAR SAKNAS. ""De har lagt 186 miljoner på andra projekt som de inte vill ta av", konstaterade Ingemar Johansson. Till höger Gun-Britt Brindelöv.Foto: LINDA WIKSTRÖM

Foto: adnil Mörtskiv

Luleå2009-06-09 06:00
Underförstått skulle det hända saker i närtid om det kommer pengar utifrån.Kommunalrådet Karl Petersen deklarerade att kommunen inte stänger någon dörr till en sådan lösning. Däremot hade han för kvällen, i samband med medborgardialogen i Stadshuset, svårt att se hur detta skulle gå till.Oeniga
Förfrågan om privata pengar kom från Piteåbon Anders Berglund som likt en katt bland hermeliner tagit plats i den nästan fullsatta sessionssalen i Luleå. Inom hans familj, med stuga på Sandön, råder det dessutom delade meningar om poängen med en bro.Det gäller fler. Trots att kommunalrådet Karl Petersen slog fast att gång- och cykelbro är vad som gäller hördes höga röster om annat. Enligt den genomförda enkäten vill en god del av de tillfrågade ha en bilbro medan en mindre del inte vill ha någon bro alls.- Jag begriper inte vitsen med en gång- och cykelbro. Vem cyklar i november? undrade Dan Lundberg, som efterlyste en plan bakom projektet.- Sätt in pengarna i skolan i stället, sade Bo Hallqvist. Kommentaren följdes av en diskussion kring 30- och 40-talisternas rätt till samhällets insatser.Gun-Britt Brindelöv, som engagerat sig hårt i frågan såg gång- och cykelbro som den realistiska lösningen.Finns inte
Karl Petersen konstaterade att politiken landat i en sådan lösning av flera skäl. Länsstyrelsen, och Petersen själv, säger sig bekymrade över ett möjligt överutnyttjande av området. En bilbro är dessutom ett annat, och större, projekt än vad kommunen gått fram med till Miljödomstolen.- Det enda skälet till att gång- och cykelbron inte byggs tidigare är pengar, sade han. Kommunen, som beslutar om budgeten nästa vecka, kan inte avsätta de 22 eller 25 miljoner kronor som bron kostar.- De har lagt 186 miljoner på andra projekt som de inte vill ta av, konstaterade Ingemar Johansson, Sandön, före mötet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om