24 timmar och en tunnel

Strax innan första tåget kom lades rälsen ut.
Kapplöpningen mot klockan, där en gång- och cykeltunnel skulle installeras utan att hejda tågtrafiken, avlöpte därmed väl.

LULEÅ2007-07-31 06:00
Det är ett tunnelbygge för nya Björkskataleden i Luleå som satt Peab och Banverket på prov. Skulle tågtrafiken bli stående hotade skadestånd för anläggningsprojektet och störningar för privatpersoner samt företag befarades också.
Projektledaren Tomas Tossavainen betecknade uppdraget som ovanligt. En gång- och cykelväg har tidigare gjutits klar alldeles intill järnvägen och via hydrauliska domkrafter skulle den i helgen föras på plats.
Kort efter midnatt natten mot gångna söndagen inleddes arbetet. Spåret togs bort, bärande massor grävdes undan och tunneln fördes sakta i läge. Därefter följde arbetet med fyllnadsmassor, dräneringsledningar, kabel och järnvägsräls.
- Grabbarna har gått i skift, omkring tjugo personer har varit igång, sade platschefen Jonas Haapaniemi, Peab.
Ett dygn tog uppdraget och enligt projektledningen släpptes tågtrafiken på i tid, klockan 00.45 natten mot måndagen.
- Vi hade bara ett litet problem, en kabel som gjorde att man inte fick kontakt och det kan bero på att den är avgrävd eller så har något slagit ifrån i ett skåp. Första tåget var ett malmtåg på väg mot Luleå, sade Tomas Tossavainen.
Närmast ska tunneln färdigställas i bägge ändar. Om ett per veckor ska ytterligare en gång- och cykelväg installeras vid Björkskataleden.
Tunnelarbetenas syfte är att samtidigt med bygget av nya leden underlätta och säkra framfarten för cyklister och gångare i stråket Notviken/Mjölkudden mot universitetet, industrier samt Aurorum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om