24 timmar och en tunnel
Strax innan första tåget kom lades rälsen ut.Kapplöpningen mot klockan, där en gång- och cykeltunnel skulle installeras utan att hejda tågtrafiken, avlöpte därmed väl.
Projektledaren Tomas Tossavainen betecknade uppdraget som ovanligt. En gång- och cykelväg har tidigare gjutits klar alldeles intill järnvägen och via hydrauliska domkrafter skulle den i helgen föras på plats.
Kort efter midnatt natten mot gångna söndagen inleddes arbetet. Spåret togs bort, bärande massor grävdes undan och tunneln fördes sakta i läge. Därefter följde arbetet med fyllnadsmassor, dräneringsledningar, kabel och järnvägsräls.
- Grabbarna har gått i skift, omkring tjugo personer har varit igång, sade platschefen Jonas Haapaniemi, Peab.
Ett dygn tog uppdraget och enligt projektledningen släpptes tågtrafiken på i tid, klockan 00.45 natten mot måndagen.
- Vi hade bara ett litet problem, en kabel som gjorde att man inte fick kontakt och det kan bero på att den är avgrävd eller så har något slagit ifrån i ett skåp. Första tåget var ett malmtåg på väg mot Luleå, sade Tomas Tossavainen.
Närmast ska tunneln färdigställas i bägge ändar. Om ett per veckor ska ytterligare en gång- och cykelväg installeras vid Björkskataleden.
Tunnelarbetenas syfte är att samtidigt med bygget av nya leden underlätta och säkra framfarten för cyklister och gångare i stråket Notviken/Mjölkudden mot universitetet, industrier samt Aurorum.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!