36 får gå från Hardtech
Gestamp Hardtech i Luleå skickar hem 36 visstidsanställda. Ledningen gör klart att fler kan få besked om att mista jobbet. - Det är sannolikt att vi lägger varsel av tillsvidareanställda, säger VD Peter Drugge.
Det som hänt hos Hardtech, som under hösten rapporterat om lägre volymer än beräknat, är att företaget beslutat att inte erbjuda visstidsanställda förnyat arbete. Det har annars varit vanligt hos Hardtech att visstidsanställda efterhand gått över till fasta jobb - tillsvidareanställningar.Men redan tidigare gjorde Hardtech klart att semestervikarier, vars arbete löpte ut sista augusti, inte fick fortsätta.Det som hänt efter det är att 20 visstidsanställda i produktionen, vars anställningar löpte ut 1 november, inte erbjudits en fortsättning.Kortar serier
Vidare löper visstidsjobben ut vid nyår för ytterligare 16 personer i produktionen och de har fått beskedet att anställningarna avslutas redan 5 december.- Vi ser också på om vi kan senarelägga investeringar, säger Peter Drugge.Hardtech i Luleå, som innan personalminskningen hade omkring 580 anställda, är en del i bildelstillverkaren Gestamps verksamhet.- Hos Gestamp i stort följde volymerna enligt plan men från september och oktober dök det. Vi är särskilt känsliga i och med att Volvo är så utsatt och har tunga bilar. Bilmarknaden kan också vara märklig. Nedgången märks inte på lyxbilar som till exempel säljs till nyrika ryssar, för de bryr sig inte om miljöbilar utan ska ha något att visa upp, säger Peter Drugge.Fokus på miljöbilar
I vilket fall som helst aktualiserar nedgången för biltillverkare att lägga mer fokus på miljöbilar och mindre bilar. Det kan betyda att vissa modeller som redan tillverkas ges förkortad livstid i produktionen. Det påverkar i så fall Hardtech, som skriver avtal om bilmodeller under deras livslängd.Hardtech har en fabrik även i Kina, för kinesisk marknad. Positivt för Luleå, menar Peter Drugge, är att efterfrågan i Asien växer. Det har betydelse i Luleå och med att anläggningen där får tillverka verktyg till tillverkningen i Kina. Från Kinafabriken servas inhemska marknaden hos GM, Volvo samt VW och Skoda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!