40 vägmiljoner skickas söderut

Stormen i södra Sverige kan innebära sämre vägstandard i norr när Vägverket nu omfördelar pengar till de stormdrabbade områdena. Det kan bland annat påverka skogsindustrin i Norrbotten och Västerbotten.
? Det är väldigt olyckligt, säger riksdagsledamot Anna Grönlund Krantz (fp).

LULEÅ2005-07-01 06:30
För att kunna kompensera för de skador som stormarna i södra Sverige vållade tidigare i år har Vägverket gjort en omfördelning av resurserna. För Vägverket region norrs del innebär det en minskning av driftsanslaget, som bland annat innefattar plogning och ny beläggning, med 28 miljoner kronor. Det så kallade bärighetsanslaget, anslaget för att rusta upp vägar så att de tål en belastning på 60 ton, minskas med tolv miljoner kronor.<br>&nbsp;? De konsekvenser det får är att vissa saker skjuts upp, säger vägdirektör Lena Dahlgren, Vägverket region norr.<br>Hon kan inte säga exakt vilka åtgärder som kan komma att bli fördröjda, eftersom den planeringen inte var gjord när beskedet om omfördelningen kom. Det bärighetsanslag som Vägverket region norr tilldelats gäller fram till 2015. Lena Dahlgren förutsätter att regionen får sin del men påpekar att åtgärderna på vägarna kanske inte kommer att ske i den takt det var tänkt.<br>&nbsp;? Det som skulle ha gjorts i år kanske blir gjort först nästa år. Det är ju så när det inträffar översvämningar och stormar. Vi är ju ett Vägverk. Det finns inget annat sätt än att vi delar broderligt på de anslag vi har totalt.<br>Innan det blev klart att Vägverkets pengar skulle omfördelas hade Vägverket region norr fått mer pengar till att höja vägstandarden. Lena Dahlgren menar dock att trafikanterna inte heller kommer att märka någon försämring av vägstandarden nästa år, den kommer att hålla nuvarande nivå.<br>Eftersom förbättringar av bärigheten på lågtrafikerade vägar kommer att bli fördröjda kan det påverka näringslivet negativt. Dessa vägar trafikeras ofta av timmerbilar.<br>&nbsp;? Om åtgärderna förskjuts får det naturligtvis konsekvenser för timmertransporterna, säger Lena Dahlgren.<br>Norrbottniska riksdagsledamoten och folkpartisten Anna Grönlund Krantz säger att hon har förståelse för att det behövs mer resurser i södra Sverige men hon anser att regeringen i stället ska skjuta till mer pengar till Vägverket.<br>&nbsp;? Söder ställs mot norr. Skogsnäringen i norr behöver fortfarande samma hjälp med att få bättre vägar, de är redan i dagsläget ganska dåliga. Jag vet att det blir stora problem i samband med tjällossningen.<br>Anna Grönlund Krantz kommer att skriva en fråga i ärendet till infrastrukturminister Ulrica Messing.<br>&nbsp;? Det är viktigt att vi får klarhet i om regeringen har tänkt kompensera Vägverket över huvud taget.<br>Staffan Thonfors, transportdirektör vid Föreningen Sveriges skogsindustrier uppger att organisationen har förståelse för omfördelningen.<br>&nbsp;? Men vi hoppas att staten ska utöka anslagen så att vi kan få tillbaka det vi förlorar.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om