Nya elsparkcyklar för att bemöta Luleå kommuns kvar på säkerhet

Ryde byter ut hela sin flotta på 700 elsparkcyklar och ersätter dem med nya. 
Trots att de bemöter kommunens krav på bättre säkerhet får Luleåborna vänta innan de ställs ut på gatorna.
– Det är trist. Vi hade hoppats på en tidigare lansering, säger Jonathan Riggo, distriktchef på Ryde.

Trots att Ryde har bemött en del av Luleås kommuns krav och önskemål kommer det dröja innan de står på gatorna jämfört med andra nordliga städer som Umeå och Sundsvall.

Trots att Ryde har bemött en del av Luleås kommuns krav och önskemål kommer det dröja innan de står på gatorna jämfört med andra nordliga städer som Umeå och Sundsvall.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2025-04-08 05:00

Nyheten i korthet

  • Elsparkcykeluthyraren Ryde byter ut hela sin flotta på 700 elsparkcyklar i Luleå för att möta kommunens säkerhetskrav. De nya cyklarna är större, säkrare och utrustade med blinkers och mobilhållare.
  • Trots uppdateringarna kommer Luleåborna att behöva vänta till slutet av maj innan de nya elsparkcyklarna placeras ut, vilket är nästan två månader senare än på andra orter.
  • Förseningen beror på att marken måste vara fri från grus innan cyklarna kan placeras ut. Detta innebär att flera som tidigare arbetat med underhåll för Ryde inte kan börja jobba ännu.

Elsparkcykeluthyraren meddelar att beslutet har tagits utifrån de krav som Luleå kommun presenterade i fjol.

– De nya elsparkcyklarna är större och säkrare. Sen har de blinkers samt en mobilhållare som Luleå kommun ville att de skulle ha, säger Jonathan Riggo.

Förutom mobilhållare ville kommunen även se alkolås på elsparkcyklarna. Något som inte kommer finnas med på de nya.

– Vi kommer fortsätta ha funktionen i vår app där användaren får göra reaktionstester för att undvika någon fyllekörning. Där ser vi en god statistik på turer som inte blir av för man tänker till en extra gång. Men något direkt alkolås går inte att installera. Det skulle vara som att sätta alkotest i varje bil i Sverige, säger han.

Jonathan Riggo, distriktchef på Ryde menar att det senare datumet sätter käppar i hjulet för deras personal som måste vänta på att få jobba. Det påverkar också en redan smal marginal ytterligare.
Jonathan Riggo, distriktchef på Ryde menar att det senare datumet sätter käppar i hjulet för deras personal som måste vänta på att få jobba. Det påverkar också en redan smal marginal ytterligare.

Vad gör ni med de gamla sparkcyklarna?

– De kommer få nytt liv genom nyetableringar i städer där vi börjar erbjuda våra tjänster.

Trots anpassningen av några av kraven berättar han att de i år inte kommer få sätta ut sparkcyklarna förrän slutet på maj, vilket är mer nästan två månader senare än på andra orter.

– Vi hade hoppats på en tidigare lansering i Luleå, särskilt eftersom våren har kommit så tidigt i år och förutsättningarna för utplacering har funnits. Vi har fått många frågor från invånare som undrar varför sparkcyklarna ännu inte är på plats så det märks att efterfrågan finns.

Ett av kommunens krav var att elsparkcyklarna skulle utrustas med alkolås. Något som inte kommer finnas på de nya. Reaktionstesterna i Ryde-appen kommer däremot finnas kvar för att förhindra fyllekörning, meddelar Jonathan Rigg.
Ett av kommunens krav var att elsparkcyklarna skulle utrustas med alkolås. Något som inte kommer finnas på de nya. Reaktionstesterna i Ryde-appen kommer däremot finnas kvar för att förhindra fyllekörning, meddelar Jonathan Rigg.

Från Luleå kommuns sida meddelar trafikingenjören Carl-David von Kraemer att datumet för utplaceringen har sin grund i att marken först måste vara fri från grus.

– Arbetet med att sopa färdigt måste vara klart så vi får barmarkssäsong. Börjar de bli utplacerade innan vi är klara blir det svårt för sopmaskinerna att arbeta om sparkcyklarna står i vägen, säger han.

Det är inte ovanligt att se elsparkcyklarna stå parkerade på udda platser, som här, mitt på Storgatan i Luleå. Det är sådana här exemepl av parkering som kan försvåra gatusopningen enligt Luleå kommun.
Det är inte ovanligt att se elsparkcyklarna stå parkerade på udda platser, som här, mitt på Storgatan i Luleå. Det är sådana här exemepl av parkering som kan försvåra gatusopningen enligt Luleå kommun.

Beskedet om att Ryde måste vänta på att placera ut sina sparkcyklar innebär att flera som tidigare arbetat med underhåll och arbete på fältet för Ryde inte kan börja jobba ännu.

– Under högsäsong har vi 7-8 som jobbar dagligen så tyvärr kommer de behöva vänta. Vi hoppas att kommunen tar sig tid att reflektera över det sena startdatumet och ser över möjligheten att tillåta en tidigare utplacering denna säsong, säger Jonathan Riggo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!