AI Kim - skolans nya studie- och yrkesvÀgledare

I framtiden kan eleverna möta en yrkesvÀgledare i form av AI. En teknik som vinner alltmer insteg i samhÀllet. "Eleverna kan prata med den hÀr innan de trÀffar en riktig yrkesvÀgledare", sÀger Carina Tillman, Atea.

Carina Tillman, ansvarig för skolspecialister Atea, visade upp den den artificiella studie- och yrkesvÀgledaren Kim under en mÀssa i LuleÄ.

Carina Tillman, ansvarig för skolspecialister Atea, visade upp den den artificiella studie- och yrkesvÀgledaren Kim under en mÀssa i LuleÄ.

Foto: Reino Jillker

LuleÄ2023-11-21 09:30

PÄ skÀrmen ser man en artificiell studie- och yrkesvÀgledare.

– Hej Kim. Jag Ă€r intresserad av styrketrĂ€ning. Kan du föreslĂ„ nĂ„got yrke för mig, Ă€r en frĂ„ga som skulle kunna ha stĂ€llts av en elev.

– Absolut. Är du intresserad av att bli en professionell styrketrĂ€nare eller personlig trĂ€nare, har jag flera utbildningar att föreslĂ„. HĂ€r Ă€r nĂ„gra förslag, svarar den artificiella yrkesvĂ€gledaren Kim, som i framtiden kan bli verklighet i skolans vĂ€rld.

AI och dĂ„ speciellt generativ AI har sedan Chat GPT lanserades fĂ„tt en explosionsartad uppmĂ€rksamhet. 

– Den hĂ€r studie- och yrkesvĂ€gledaren har vi pĂ„ Atea tagit fram för att visa pĂ„ vad AI skulle kunna göra i skolan. Det Ă€r en prototyp och den kan egentligen trĂ€nas inom andra omrĂ„den, som till exempel i en kundtjĂ€nst i en kommun eller för att finnas hos en mĂ€klare som man kan stĂ€lla frĂ„gor till, sĂ€ger Carina Tillman, ansvarig för skolspecialister, Atea.

Katarina Eriksson, utvecklingsledare Barn- och utbildningsförvaltningen, LuleÄ kommun, ser stora möjligheter med AI, men Àven att man behöver hantera riskerna.
Katarina Eriksson, utvecklingsledare Barn- och utbildningsförvaltningen, LuleÄ kommun, ser stora möjligheter med AI, men Àven att man behöver hantera riskerna.

Katarina Eriksson, utvecklingsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen, LuleÄ kommun, ser bÄde möjligheter och risker med den nya AI-tekniken.

– Det finns fantastiska möjligheter med tekniken, men vĂ„ra lĂ€rare behöver erhĂ„lla digital kompetens för att kunna förstĂ„ dess utmaningar och möjligheter.

Är det en fortbildningsfrĂ„ga att förstĂ„ dess utmaningar och möjligheter?

– Ja, absolut för det finns inte tydliga riktlinjer kring hur vi ska jobba med det Ă€nnu. Det finns förslag frĂ„n Skolverkets sida om att man ska plocka in AI i gymnasieskolan som ett Ă€mne, men det finns ingen utbildad personal kring Ă€mnet Ă€nnu, dĂ„ utvecklingen har gĂ„tt sĂ„ fort, sĂ€ger Katarina Eriksson.

Carina Tillman ser att utvecklingen har kommit olika lĂ„ngt inom nĂ€ringsliv och offentlig sektor. 

– Det hĂ€nder vĂ€ldigt mycket inom omrĂ„det och speciellt efter lanseringen av Chat GPT för ett Ă„r sedan. Just generativ AI har kommit starkt och dĂ€r ser vi ett stort intresse frĂ„n skolor för att anvĂ€nda AI i lĂ€randet, sĂ€ger Carina Tillman.

Är det en attitydfrĂ„ga hur man tar emot den hĂ€r nya utvecklingen?

– Jag tror att ju mer kunskaper vi har desto mer förstĂ„r vi och ser möjligheter med AI, men okunskap skapar en otrygghet, sĂ€ger Katarina Eriksson, utvecklingsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen, LuleĂ„ kommun.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!