PÄ skÀrmen ser man en artificiell studie- och yrkesvÀgledare.
â Hej Kim. Jag Ă€r intresserad av styrketrĂ€ning. Kan du föreslĂ„ nĂ„got yrke för mig, Ă€r en frĂ„ga som skulle kunna ha stĂ€llts av en elev.
â Absolut. Ăr du intresserad av att bli en professionell styrketrĂ€nare eller personlig trĂ€nare, har jag flera utbildningar att föreslĂ„. HĂ€r Ă€r nĂ„gra förslag, svarar den artificiella yrkesvĂ€gledaren Kim, som i framtiden kan bli verklighet i skolans vĂ€rld.
AI och dÄ speciellt generativ AI har sedan Chat GPT lanserades fÄtt en explosionsartad uppmÀrksamhet.
â Den hĂ€r studie- och yrkesvĂ€gledaren har vi pĂ„ Atea tagit fram för att visa pĂ„ vad AI skulle kunna göra i skolan. Det Ă€r en prototyp och den kan egentligen trĂ€nas inom andra omrĂ„den, som till exempel i en kundtjĂ€nst i en kommun eller för att finnas hos en mĂ€klare som man kan stĂ€lla frĂ„gor till, sĂ€ger Carina Tillman, ansvarig för skolspecialister, Atea.
Katarina Eriksson, utvecklingsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen, LuleÄ kommun, ser bÄde möjligheter och risker med den nya AI-tekniken.
â Det finns fantastiska möjligheter med tekniken, men vĂ„ra lĂ€rare behöver erhĂ„lla digital kompetens för att kunna förstĂ„ dess utmaningar och möjligheter.
Ăr det en fortbildningsfrĂ„ga att förstĂ„ dess utmaningar och möjligheter?
â Ja, absolut för det finns inte tydliga riktlinjer kring hur vi ska jobba med det Ă€nnu. Det finns förslag frĂ„n Skolverkets sida om att man ska plocka in AI i gymnasieskolan som ett Ă€mne, men det finns ingen utbildad personal kring Ă€mnet Ă€nnu, dĂ„ utvecklingen har gĂ„tt sĂ„ fort, sĂ€ger Katarina Eriksson.
Carina Tillman ser att utvecklingen har kommit olika lÄngt inom nÀringsliv och offentlig sektor.
â Det hĂ€nder vĂ€ldigt mycket inom omrĂ„det och speciellt efter lanseringen av Chat GPT för ett Ă„r sedan. Just generativ AI har kommit starkt och dĂ€r ser vi ett stort intresse frĂ„n skolor för att anvĂ€nda AI i lĂ€randet, sĂ€ger Carina Tillman.
Ăr det en attitydfrĂ„ga hur man tar emot den hĂ€r nya utvecklingen?
â Jag tror att ju mer kunskaper vi har desto mer förstĂ„r vi och ser möjligheter med AI, men okunskap skapar en otrygghet, sĂ€ger Katarina Eriksson, utvecklingsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen, LuleĂ„ kommun.