Åkarnas nej till Löfven

De ska finansiera Norrbotniabanan. Men åkarna varnar för att ta ut mer pengar från landsvägstransporterna. "Konsumenterna får betala", säger branschmannen Andreas Lindström.

Utifall. Om beskattningen på landsvägstransporter fullföljs vill åkarna vara med och kunna påverka förslaget, påpekar Andreas Lindström.

Utifall. Om beskattningen på landsvägstransporter fullföljs vill åkarna vara med och kunna påverka förslaget, påpekar Andreas Lindström.

Foto: Johan Söderlund

Luleå2014-08-09 10:10

Han är en av ägarna till Lindströms transport i Luleå, som har 30-35 anställda och en stor kund är Norrmejerier, via Lincargo.

Branschen är emot Socialdemokraternas förslag som i någon form handlar om kilometerskatt, konstaterar Andreas Lindström.

– Vi är emot. Blir det trots allt en sådan lösning vill vi vara med om att utforma förslaget., säger han. Med "vi" menar Andreas Lindström branschen som helhet, han är nämligen styrelseledamot i Sveriges åkeriföretag.

Socialdemokraterna har stöpt om kilometerskatt en till vägslitageavgifter, som ska ge 46 miljarder kronor till 2025 och bland annat finansiera Norrbotniabanan.

– Branschen har redan låg marginal. I slutändan kommer avgiften att tas ut av konsumenten men jag tror inte att man där vill betala tio-femton procent mer för varorna, säger Andreas Lindström.

Ett motiv för att låta lastbilar bekosta järnväg är kampen mot klimathotet. Fel metod, menar Andreas Lindström. Han uppger att 85 procent av lastbilstransporterna sker på kortare avstånd än 30 mil, och på korta avstånd kan inte järnvägen konkurrera, den är inte alternativet. Och för att ersätta fem procent av landsvägstrafiken krävs utbyggnad av järnvägen med femtio procent men det kommer inte att ske, konstaterar han.

– Beskattningen kommer att drabba producenter i glesbygden, transporterna för dem blir dyrare. Och exporten drabbas i och med att det inte går att transportera allt på järnväg. Sedan beror det också på om utländska åkare ska omfattas, om inte så förlorar svenska åkare mot dem, säger han.

Socialdemokraterna och partiledaren Stefan Löfven har lovat påbörja bygget av Norrbotniabanan kommande mandat­period. Början blir i Umeå och en mil norrut. – Det här är bra för hela Norrland och har betydelse för arbetsmarknadsregionerna, framhärdar Stefan Löfven. Även utländska åkare ska betala, det finns modeller för hur de kommer in i systemet, enligt Socialdemokraterna. – Det finns idag sju, åtta länder som har sådana här lösningar. Funkar det där bör det funka här. Landsvägstrafiken ska också få del av vägslitageavgifterna, påtalar partiet. Under gårdagen lovade Stefan Löfven vid sitt besök i Piteå på fredagen en snar upprustning av E10. – Uppgraderingen och utbyggnaden av E10 är en prioritet hos Socialdemokraterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om