Åkeri sålde trafik som upphör

38 dagar innan beskedet att Plannja ska flytta från Luleå övertog åkeriet Sandahls Luleåfrakterna från Olssons åkeri i Småland. - Jag hade tur, säger Lars Olsson, VD i Olson Transport.

LULEÅ2008-12-16 06:00
Sandhls hade en viss trafik på Luleå. I och med övertagandet av Olssons frakter från första november i år går det ännu så länge sju lastbilar med släp per vecka med material på Luleå-Järnforsen. Ett flöde av gods sker åt båda hållen. Vid en flytt av stora delar av Plannjas verksamhet blir det inte mycket i lasten vid nerfrakten, resonerar Åke Jakobsson, Sandals trafikkontor i Luleå. Frakterna på Norrland riskerar att bli dyrare."Hade inte råd"
Lars Olsson entreprenad hade alltså verksamhet som nu ligger hos Sandahls men som försvinner inom en tid. Kvar har Lars Olsson körning kring Järnforsen, där Plannja satsar. Att Plannja skulle komma med ett besked som gynnar Järnforsen och missgynnar frakt på Luleå visste inte Lars Olsson, uppger han själv.- Jag hade inte en aning om det, bedyrar han. De kontaktade mig i maj 2007 och ville köpa. "Det har ni inte råd med", sade jag då. Men dieselpriserna är mycket höga. Jag hade varit tvingad att gå in för kombiransporter på järnväg om jag skulle ha haft kvar den här körningen. Det hade inneburit investeringar på 20-25 miljoner kronor, och det klarar jag inte. Affären gjordes upp i somras, säger Lars Olsson.Kombitrafiken innebär att det står lastbilar i vardera ände medan tåget står för den långa färden mellan avsändare och mottagare.Ingen misstanke
Sören Eriksson, VD i Sandahls Goods & Parcel, säger att företaget inte ångrar övertagandet. Han säger att han inte tror att Lars Olsson fått vetskap om vad som var på färde vid Plannja.- Jag har ingen misstanke mot honom. Vi har ju haft en nära relation om det här, säger Sören Eriksson. Han räknar också med ny upphandling för de kommande trafikförhållandena kring Plannja.- Olsson har haft tur som blivit av med Luleålinjen. Han hade inte råd att gå över på järnväg. Du måste köra kombitrafik, säger Åke Jakobsson, Sandahls i Luleå.Fast norrbottniska företag är dåliga på kombitrafik, konstaterar han.- De gräver sin egen grav. De måste lära sig, säger Åke Jakobsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om