Alkolås på snöskotrar

Alkolås kan bli lösningen på fyllan bakom styret.
Vägverket ska hjälpa till i utvecklingen av alkolås till snöskotrar.
? Jag ser gärna att man testar det här i Norrbotten, säger Lars-Olov Sjöström, MHF.

LULEÅ2006-03-01 06:30
Lars-Olov Sjöström, Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) är med i den pågående alkolåsutredningen, som främst arbetar med frågan om alkolås i bilar. Det kan bli lag på det i bilfordon senast 2012.<br>Han har också varit med i en arbetsgrupp som tittat på säkrare och tystare snöskoterkörning. Gruppen har lämnat sina slutsatser till Vägverket, som ställde sig ansvarig för en handlingsplan. <br>När verket i dagarna konstaterade att sju personer dött i samband med snöskoterkörning i februari i år återstod ännu två-tre dagar av månaden. I fjol, liksom året innan, dog 13 personer vid snöskoterkörning. Ofta är alkohol inblandat. Där kommer alkolåsen in. <br>Trådlöst system<br>Vägverket ska stimulera utvecklingen av alkolås för snöskotrar, heter det i den nu färdiga handlingsplanen.<br>&nbsp;? Det finns faktiskt alkolås för skotrar, ett kanadensiskt företag har tagit fram ett sådant, säger Lars-Olov Sjöström.<br>Det återstår dock mycket att gå vidare med. Han anser att en bra lösning vore ett trådlöst system där du kan ha alkolåset i fickan. Fast arbetsgruppen har också resonerat om att avstå totalförbud. Du kan få köra trots att låset larmar.<br>&nbsp;? Man kan tänka sig ett system där skoterkörning tillåts i låg fart. Säg att du druckit en kväll i en fjällstuga och någon blir sjuk. Då kan det vara acceptabelt att få köra skoter med den sjuke, säger Lars-Olov Sjöström.<br>Han skulle vilja se prov med alkolås utföras i Norrbotten. Han säger också att det vore lämpligt testa alkolås på uthyrningsskotrar. Det kan ta flera år innan alkolås används allmänt, om så blir fallet, och först bör man gå den frivilliga vägen, resonerar Lars-Olov Sjöström.<br>Kommer ta tid<br>I handlingsplanen för skotertrafiken som Vägverket lanserar sägs också att det behövs stimulans för tystare och renare snöskotrar. I dagsläget puffar myndigheter för fyrtaktsmotorer och det finns turistföretag i fjällvärlden som lanserar uthyrningen av fyrtaktare som ett sätt att visa ansvar.<br>Ove Lundberg, Vägverket Region Norr och med i arbetsgruppen bakom handlingsplanen, tar ett exempel från Tyskland där man i en välkänd sjö inte får köra båtar med utombordare om inte motorerna uppfyller vissa krav.<br>&nbsp;? På samma sätt skulle man för snöskotertrafik i känslig natur ha liknande krav. Uppfylls de inte får du inte köra där. Samtidigt kan man med genom att uppfylla sådana krav släppa in snöskotertrafik där det nu inte är tillåtet, säger Ove Lundberg. Det kommer dock att ta länge innan den här frågan landat, tror han.<br><br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om