Som så mycket annat så kommer Black friday från USA. Det handlar om ett kommersiellt jippo för att locka fler att handla.
– Ett kul event. Det här är kicken för julhandeln som nu startar på allvar, säger Freddie Eriksson, ansvarig för serviceavdelningen vid Media Markt på Storheden.
Det var elektronikföretaget Media Markt som var först ut i Sverige med Black Friday. Förra året hängde konkurrenten Elgiganten på liksom en del näthandelsföretag inom elektronikbranschen.
I år har ännu fler butiker och kedjor hakat på för att locka fler till butikerna.
– Det här pågår hela helgen och fredag och lördag är de stora dagarna. Då kan det vara dubbelt så många kunder som vanligt, berättar Freddie Eriksson.
Enligt honom är det TV-apparater och spelkonsoler som säljer allra bästa under de här dagarna.
I år tjuvstartade dessutom Media Markt kampanjen redan under torsdagen, så det kanske blir Black Thursday nästa år.
Någon rusning märktes dock inte av då Kuriren besökte butiken på torsdagseftermiddagen. En av kunderna som besökte butiken var Dan Ekblom, Luleå.
– Men jag ska bara in och köpa en radio till kontoret, det är så tyst där. Så det hade fått vara vilken dag som helst, det var inte Black friday som lockade mig, säger han.
Han känner till kampanjen och har även noterat att den spridit sig, bland annat till en motorcykelfirma.
–Och det drar säkert folk, för är det rea så är det, konstaterar han.