Andra chansen för jätteprojektet

Flera hundra bostäder, butiker, kontor och resecentrum. Luleå kommun har gått igång med nya planer för Loet och järnvägsområdet.

GAMLA PLANEN. Bostadsprojektet Östra stranden med 276 bostäder.

GAMLA PLANEN. Bostadsprojektet Östra stranden med 276 bostäder.

Foto: Fotograf saknas!

Luleå2014-04-22 07:00

Nyligen besökte representanter från fastighetsägaren Jernhusen staden för att prata utveckling med kommunalrådet Niklas Nordström.

– Hela Luleå centrum kommer att få en annan bärkraft. Det blir ju flera hundra hushåll här, säger Nordström. Det är inte uteslutet att det behövs förskola/skola.

Att flytta busstationen till ett gemensamt resecentrum för buss och tåg är inget nytt. Tidigare hade dessutom Riksbyggen och Jernhusen överläggningar om bygget av 276 bostäder.

Inte minst oklarheten om Norrbotniabanan stoppade planerna

Nya planer finns.

Där busstationen står kan byggnader uppföras med butiker och andra kommersiella utbud på markplanet samt kontor och bostäder på övriga plan.

Resecentrum hamnar på stationssidan och längs Skurholmsfjärden blir det bostäder. Kontor och andra lokaler ska utgöra bullerbarriär mot järnvägen.

Tidigare har säcklösningen för Norrbotniabanan setts som den verkliga hämskon. Då åker tågen in i staden från Notviken och vänder vilket kräver utrymmen som slukar bostadsmark.

Niklas Nordström ser förutsättningar att bebygga området oavsett detta. Likväl måste Trafikverket och rikspolitikerna komma till skott med dragningen av Norrbotniabanan för att ge Luleå spelrum.

Det kommunen gör är att samla ihop trådarna för en helhetslösning som får bollen i rullning. Vem som gör vad återstår att se. Riksbyggen har sagt sig redo att satsa på Luleå igen men Niklas Nordström anger inga aktörer som vill bygga.

– Nu behöver vi greppa det här, innan dess vill vi inte ha fler som springer i Stadshuset med djärva planer.

En första åtgärd väntas bli att gamla terminaler rivs. Stationen och området för bostäder är indelade i var sin fastighet. Jernhusen är villigt att sälja båda.

– Vi kommer inte att vara långsiktig ägare av fastigheten. Vi ser gärna att det blir bostäder där, säger Helena Everhed, Jernhusen, affärsområdet stadsprojekt.

Även stationen kan alltså byta ägare. Vad som händer innan dess är oklart, enligt Erik Gamner, Jernhusen, med ansvar för stationsfastigheter. Vad Jernhusen gör beror på om bussar samlokaliseras till stationsområdet och om Jernhusen då är kvar som ägare. Ett framtida resecentrum bör enligt Erik Gramner innehålla verksamhet i första hand med koppling till resande, men kan innehålla kontor och bostäder.

Parter som berörs av planerna

De måste agera

Jernhusen, Luleå kommun, Trafikverket, Luleå lokaltrafik, Länstrafiken/landstinget, fastighetsbolag, byggföretag och köpmän.

Bostadsprojektet Östra stranden, som drivits tidigare, berör fastigheten Järnvägen 100:4.

Stationsområdet ligger i fastigheten Östermalm 6:17.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om