Animatör berättade om hur man gör

Animerad tredimensionell film är verkligen inget hastverk, i alla fall inte om den är gjord av gänget på bolaget Arktisk Circus.
Animatören Magnus Fredriksson fick i fredags ta emot priset årets filmspark och på söndagsförmiddagen gav han en föreläsning under namnet Animation ? work in progress.
Med var också producenten Håkan Rudehill samt Martin Eriksson som främst sysslar med ljudsättning och filmmusik.

LULEÅ2005-11-14 06:30
De håller just nu på med fyra olika projekt som befinner sig på olika stadier. Det är dels filmen om kaninen Lukas, som vi få åhörare får möta i en kort trailer. Det är slående snyggt och den stora stad som Lukas bor i är oerhört välgjord och detaljrik. Som utomstående är det nog svårt att förstå hur mycket arbete som ligger bakom bara den korta trailer som visas.<br>&nbsp;? Vi ska snart träffa en kille som vill göra Lukas i 13 30-minutersavsnitt, berättar Håkan Rudehill. Det är så stort att om det blir av kan vi inte göra det själva, det skulle ta alldeles för lång tid.<br>Visats i TV<br>Dataanimerad film är dyrt och tar lång tid. För en person tar det ungefär en månad att färdigställa en minut film, så ett sådant stort projekt som att göra en serie av Lukas skulle för Arktisk Circus ta flera år ? bara för ett enda avsnitt!<br>Den röda skon heter den första delen i en trilogi, så småningom kommer också den blåa och den vita skon. Filmen har blivit uppmärksammad och visats flera gånger i TV och det var också för den som Magnus fick filmsparken.<br>&nbsp;? Vi fick lite kritik för att Lukas stil var så kommersiell i utseendet, berättar Magnus Fredriksson. Så då gjorde jag Den röda skon på ett mycket mer konstnärligt sätt.<br>Kostar 100.000 kronor<br>Filmen är en kort historia om känslor och kommunalpolitik som mot en kuvertbrun bakgrund tar avstamp vid en fiskare som håvar upp en röd sko. Det är en fascinerande och vacker film där vi får se hur skon hamnat där i vattnet och det hela avslutas med visdomen att alla borde vara snällare mot varandra, över hela världen.<br>Rumseko ett problem<br>Den 4,5 minuter långa filmen kostade 100.000 kronor att göra vilket inte är särskilt mycket med tanke på att kostnadsstandarden för animerad film internationellt sett är 90.000 kronor per minut.<br>&nbsp;? Det är lågbudget hela vägen, säger Håkan Rudehill.<br>Arbetet sker i en lokal som enligt beskrivning inte verkar vara särskilt stor. Den delas dessutom med Kirunas amatörteater. Där sitter Magnus och animerar och Martin spelar in ljud.<br>&nbsp;? Jag skulle vilja bygga en isolerad ljudstudio, säger Martin Eriksson. Rumseko är vårt största problem, när vi spelar in utomhusljud får det inte eka alls.<br>&nbsp;? Vi försöker se långsiktigt och i stället för att bara planera en film i taget skulle vi vilja bygga upp en riktig studio för animerad film, berättar Håkan Rudehill. Om allt går vägen så kanske vi har fem anställda vid denna tid om ett år. Fast så mycket större än så blir det nog inte. Det blir så jobbigt med alla arbetsgivaravgifter och personalintriger.<br>Kan inte 2D<br>Animationerna gör Magnus i dataprogrammet Messiah studio och han visar oss åhörare hur han gör en enkel animation på en räv vid namn Kaisa, som är med i deras serie Kaisa och Harax som hittills består av två avsnitt. Det mesta är gjort helt i 3D.<br>&nbsp;? Vi använder 3D för att jag inte kan 2D, säger Magnus Fredriksson.<br>Sen kan man göra snygga kameraåkningar utan att det tar sån väldig tid.<br>Håll utkik efter dessa animatörer. Om deras framtida filmer håller samma höga klass i både innehåll och utförande som Den röda skon är jag övertygad om att de flesta TV och filmintresserade kommer stöta på dem fler gånger.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om