Antimobbning på schemat

På Mandaskolans skolgård presenterar elever resultaten av de arbeten som skapats under fredagens "nolltoleransdag" mot mobbning. Det var avslutningen på en temavecka vars syfte var att stärka elevernas känsla av trygghet på skolan. - Alla har rätt till en vän och det är vår uppgift att skapa trygghet för alla i skolan, säger läraren Lena Nyström.

En hjärtefråga. Eleverna har gjort hjärtan för att markera sin nolltolerans mot mobbning. Foto: Berndt Dimeus

En hjärtefråga. Eleverna har gjort hjärtan för att markera sin nolltolerans mot mobbning. Foto: Berndt Dimeus

Foto: Berndt Dimeus

LULEÅ2007-10-06 01:45

Det är viktigt att alla barn ska känna sig trygga och lika mycket värda. På Mandaskolan framhåller lärarna värdet av gemenskap som ett medel mot mobbning. För att alla ska få chans att lära känna varandra gör man ofta skolprojekt som involverar olika klasser.- Eleverna är redan helt fantastiska på att skapa en god stämning på skolan, men det finns alltid saker att förbättra och det är bra med inspiration utifrån, förklarar Lena NyströmKamratstöd
Stiftelsen Friends bjöds därför in till skolan under temaveckan. För att ge både elever och lärare nya insikter i förebyggande arbete kring mobbning. Det ledde till att man bland annat utsåg kompisstödjare inom klasserna 3-6. Kompisstödjarna har ett extra ansvar att tala om att någon bär sig illa åt. De ska även ge de utsatta stöd, snarare än att bli involverade i konflikten med mobbaren.- Ser vi någon som mobbar säger vi åt den att sluta. Det blir lättare när vi är flera som kan hjälpa varandra. Men om mobbaren inte lär sig är det vi som ska gå till lärarna, förklarar kompisstödjarna Tom Wårell, Sebastian Sundström-Utbys och Josefine Dahlberg.- Kompisstödjarna hjälper oss att upptäcka och ta itu med problem på en gång samtidigt som skolans värderingar genomsyrar elevernas förhållningssätt till varandra, säger Lena Nyström.- Vi vill göra så att barnen vågar be kompisar och lärare om hjälp, både om man mår dåligt eller vill plocka in någon i gemenskapen, understryker hon.Finns på schemat
Barnen ska också våga erkänna sina brister inför andra. På Mandaskolan har klasserna en lektion i veckan övningar för att främja förmågan till empati och problemlösning.- Till exempel delar vi in dem i grupper där de får välja en skolmiljö (matsal, omklädningsrum etcetera) och skapa en situation som de sedan ska lösa. De ska göra exempel på både bra och dåliga sätt att hantera situationen, berättar Lena Nyström.- Värdegrundsfrågor kan man aldrig jobba för mycket med.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om