På morgonen den 27 april 2016 fick arbetslaget sin uppgift – att besikta en av traverskranarna i svalhallen.
– Just på den här kranen ville Roffe för det mesta att jag skulle köra, berättar Rolf Blomkvist arbetskamrat.
I åklagarens sakframställan visaas bilder på traverskonstruktionen upp. Där framgår att den som kör kranen sitter undertill i en hytt, oförmögen att se vad som pågår uppe på traversbalkarna. Istället kommunicerar man via komradio.
– Den som går uppe på kranen bestämmer vad man ska göra. Och Roffe kommenderade; kör lång åk, kör tväråk, kör lyftet...
– Vi hade kommit ganska långt i besiktningen. Det sista jag hörde var "kör långåk". Sedan blev det tyst. Jag provropade några gånger. Sedan fick jag en aning om att någonting inte var rätt. Så jag for upp på kranbalken och såg att han hängde där. I räcket, berättar Rolf Blomkvists arbetskamrat.
Blomkvist hade klämt till döds mellan traversens räcken och en utstickande serviceplattform som blivit kvar sedan den gamla maskinen byttes. Den nya traversen kan passera obehindrat under balkongen, men inte med en stående person ovanpå.
Denna klämrisk togs upp i ett besiktningsprotokoll utfört av tredje part redan 2003 där man påpekade att plattformen bör demonteras. Exakt samma risk har sedan tagits upp i ytterligare nio protokoll inom loppet av 15 år utan att plattformen plockats bort.
Åklagare Stig Andersson vill under rättegången påvisa att SSAB av oaktsamhet orsakat Rolf Blomkvists död. Därför yrkar han på en företagsbot i storleksordningen tre miljoner kronor.
– Vi har inte kunnat hitta någon som skulle vara personligt ansvarig, eftersom detta föregåtts av ett långt förlopp, säger Andersson.
SSAB bestrider via sitt ombud boten.
– Det påstås i stämningsansökan att oaktsamheten består i att SSAB Emea medvetet har tagit risker, det blir tokigt eftersom bolaget i sig inte kan ta medvetna risker. Det borde rikta sig mot någon person, invänder advokat Anders Lorentzon.
Under första rättegångsdagen har rätten försökt ta ställning till vem som egentligen hade ansvaret för säkerheten vid tillfället då Rolf Blomkvist omkom – en ansvarsfråga som kommer att fortsätta utredas i ytterligare två dagar.
För Blomkvists arbetskamrat har tiden efter olyckan varit tung.
– Tankarna kommer varenda dag efter olyckan, när man ska sova eller vila sig. Då poppar det upp.
– Men vad Roffe tänkte – det är bara spekulationer. Det jag spekulerar i är att han glömde bort den där bryggan, trots att han var den av oss som tänkte allra mest på säkerheten. Men. Så är det med nästan vilken kran som helst – står du på fel ställe så är du död.