Att synas i Luleå kostar

Behovet av att synas för kunderna betonas mer än tidigare av fastighetsägare och hyresgäster i kommersiella lokaler i Luleå.

GÅNGER FYRA. Mathias Uvemo, Norrvidden, uppger att ett verkligt A-läge kan kosta fyra gånger mer än ett B-läge.

GÅNGER FYRA. Mathias Uvemo, Norrvidden, uppger att ett verkligt A-läge kan kosta fyra gånger mer än ett B-läge.

Foto: Linda Wikström

Luleå2010-01-19 06:00
Smedjan, med rullband och trappor som tvingar kunderna att möta butikerna, samt den stundande ombyggnaden av Shopping är exempel på hur parterna försöker öka tillgängligheten. I Strand flyttades en rulltrappa som styrde kunderna ut ur huset.- Ligger du med skyltfönster ut mot gågatan har du ett A-läge och kan få in besökare, som turister, som inte ens vet om att butiken finns. Vi är i nedre plan i Strand och jag bedömer det till B-läge. Men det behöver inte vara så, om vi hade fullt av butiker här nere och om det fanns ett fik även på nedre plan samt om evenemangen också hölls här nere, säger Anneli Johansson, butikschef på Kicks.Branschföreträdare i Luleå anger ett pris på 3.500-4.000 kronor per kvadratmeter och år för ett riktigt A-läge, i köpcentrum. Det innebär 400.000 kronor i hyra för en lokal på 100 kvadratmeter.- Ute på gatan är priset för ett A-läge inte så där högt. Och ju större lokaler du har desto lägre hyra, säger Jan Wennskog, Svensk Handel.Mathias Uvemo, marknadsområdeschef vid Norrvidden, uppger att ett verkligt A-läge kan kosta fyra gånger mer än ett B-läge i staden. Den som driver butik undanskymt och söker A-läge måste bedöma om väntad försäljningsökning gör det värt risken att samtidigt öka kostnaderna.Dyrast men mest
Mathias Uvemo uppger också att Smedjan, ägt av just Norrvidden, är dyrast i Luleå men att hyresgästerna sammantaget tjänar mest pengar.Nu finns en tom lokal i Smedjan.- Jag räknar med att den inte förblir tom. En anledning till att det ännu är så är att vi diskuterade en intressant öppen lösning som vi gärna provat i Luleå men det blev inte av, säger Mathias Uvemo.Från Åhlénshuset, också ägt av Norrvidden, flyttade nyligen Systembolaget. Medan Norrvidden jobbade för att påvisa Åhlénshusets möjligheter ritades det på en ombyggnad som innebär mer av glasade väggar samt ny entré, en kub med glas från mark till tak. Entrén delar på sig så att den ena går till Åhléns medan det till Systembolagets nu övergivna lokaler går rullband. Entré från Storgatan, alltså.Idén är kvar, hyresgäst saknas. Det blir ingen etablering från O’Learys i Norrviddens lokaler, vare sig i Åhlénshuset eller någon annanstans.- Det finns intressenter som vi diskuterar med. Med Åhléns har vi förlängt avtalet och det är vi glada över, säger Mathias Uvemo.I Folksamhuset, också ägt av Norrvidden, finns vakanser. De som syns minst flyttar. Dessutom är ytorna inte optimalt nyttjade.- Bottenvåningen är på 1.200-1.300 kvadratmeter och vi har 680 kvadratmeter korridor och döda ytor. Vi skissar på hur man kan förändra ytorna, det går att skapa en lokal på 450 kvadratmeter, säger Mathias Uvemo.Det kan bli en galleria. Grunden är mer synliga hyresgäster.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om