Att synas i Luleå kostar
Behovet av att synas för kunderna betonas mer än tidigare av fastighetsägare och hyresgäster i kommersiella lokaler i Luleå.
GÅNGER FYRA. Mathias Uvemo, Norrvidden, uppger att ett verkligt A-läge kan kosta fyra gånger mer än ett B-läge.
Foto: Linda Wikström
Mathias Uvemo uppger också att Smedjan, ägt av just Norrvidden, är dyrast i Luleå men att hyresgästerna sammantaget tjänar mest pengar.Nu finns en tom lokal i Smedjan.- Jag räknar med att den inte förblir tom. En anledning till att det ännu är så är att vi diskuterade en intressant öppen lösning som vi gärna provat i Luleå men det blev inte av, säger Mathias Uvemo.Från Åhlénshuset, också ägt av Norrvidden, flyttade nyligen Systembolaget. Medan Norrvidden jobbade för att påvisa Åhlénshusets möjligheter ritades det på en ombyggnad som innebär mer av glasade väggar samt ny entré, en kub med glas från mark till tak. Entrén delar på sig så att den ena går till Åhléns medan det till Systembolagets nu övergivna lokaler går rullband. Entré från Storgatan, alltså.Idén är kvar, hyresgäst saknas. Det blir ingen etablering från O’Learys i Norrviddens lokaler, vare sig i Åhlénshuset eller någon annanstans.- Det finns intressenter som vi diskuterar med. Med Åhléns har vi förlängt avtalet och det är vi glada över, säger Mathias Uvemo.I Folksamhuset, också ägt av Norrvidden, finns vakanser. De som syns minst flyttar. Dessutom är ytorna inte optimalt nyttjade.- Bottenvåningen är på 1.200-1.300 kvadratmeter och vi har 680 kvadratmeter korridor och döda ytor. Vi skissar på hur man kan förändra ytorna, det går att skapa en lokal på 450 kvadratmeter, säger Mathias Uvemo.Det kan bli en galleria. Grunden är mer synliga hyresgäster.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!