Även livet efter detta berörs av digitalisering

Även begravningsbranschen blir allt mer digital. Det handlar om streckkoder på gravstenar och ­minnessidor på internet.

Allt mer digital. Även begravningsbranschen blir digital. Sivert Kjellgren och Veronica Kjellgren, Luleå begravningsbyrå, berättar om att många varit ute på nätet och            valt ut kista och skapat dödsannons innan de kommer in till dem.

Allt mer digital. Även begravningsbranschen blir digital. Sivert Kjellgren och Veronica Kjellgren, Luleå begravningsbyrå, berättar om att många varit ute på nätet och valt ut kista och skapat dödsannons innan de kommer in till dem.

Foto: Andreas Walitalo

Luleå2015-11-21 06:00

Den digitala tekniken förändrar samhället i en allt snabbare takt. Alla branscher berörs på något sätt, även ­begravningsbranschen.

En som varit med om att det hänt en hel del förändringar är ­Sivert Kjellgren. Han började i begravningsbranschen 1985. Efter ett mellanspel som busschaufför under 18 år jobbar han sedan drygt ett år tillbaka som begravningsrådgivare vid Luleå begravnings­byrå, som för övrigt ägs av hans dotter Veronica Kjellgren och hennes man Erik Aurell.

– Då anhöriga kommer hit är det många som redan ­varit ute på nätet och bestämt vilken kista de ska ha. De har även varit ute på vår hem­sida och utformat hela dödsannonsen, säger Sivert Kjellgren.

Digitaliseringen har även förändrat deras sätt att jobba.

– Vi måste vara mer aktiva och jobba med vår egen hemsida. Att hela tiden uppdatera sidan, lägga ut nyheter och annat, säger han.

Sedan ett antal år tillbaka finns det olika minnessidor på nätet där man kan hitta uppgifter om den avlidne. Det handlar inte bara om själva dödsannonsen, utan hälsningar, minnesord, ­bilder och annat om personen.

I samband med att man beställer en dödsannons skapas även en minnessida som man kan länkas till via den aktuella begravnings­byrån. Där finns dödsannonsen och uppgifter om när begravningen är.

Sedan kan man gå ett steg till och skapa ett ­digitalt minnes­album. Det här är ännu inte så vanligt, men intresset ökar.

– Vi blir aldrig adminstratörer, utan skickar inloggningsuppgifterna till den anhörige. Där kan man fylla i med minnesord, bilder på personen, bilder från begravningen och annat. Man kan fylla på hela tiden, förklarar Sivert Kjellgren.

Det allra senaste är en QR-kod, en streckkod, som man fäster på gravstenen. Streckkoden kan läsas av i mobiltelefonen och sedan länkas man till den aktuella minnessidan och även till den avlidnes Facebooksida.

Själva minnessidan är gratis, men vill man ha en QR-kod på gravstenen kostar det 675 kronor.

Än har de ingen kund som beställt en QR-kod till gravstenen, men de tror att det kommer.

– Mycket är en generationsfråga. Då folk börjar förstå att de kan göra en minnes­sida så kommer QR-koden att bli mer intressant att köpa och sätta på gravstenen, tror Veronica Kjellgren.

Att gå in på nätet och fylla i det så kallade livsarkivet, är också något som ökat kraftigt de senaste åren. I livs­arkivet kan man själv skriva in uppgifter om hur man vill ha sin begravning, hur försäkringar ska falla ut, sambo­avtal, frågor om donation, vem som ska ta hand om ­katten eller hunden och en massa andra saker.

Facebook efter döden

Vad händer med Facebooksidan då man dör? Gör man ingenting lever den vidare.

De anhöriga kan begära att den avlidnes sida görs om till en minnessida. Där kan också vänner gå in och skriva en sista hälsning.

Facebook kräver dock att den som begär att sidan ska ändras måste kunna visa dokumentation, exempelvis den avlidnes dödsattest. ­Formuläret finns på Facebooks hemsida.

Vissa funktioner stängs dock av, exempelvis statusuppdateringar. Dessutom är det bara redan bekräftade vänner som kan se sidan sedan den blivit en minnessida.

Anhöriga kan även gå in och begära att sidan helt tas bort.

Källa: Facebook

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om