Avgörande år för nya rälsen

Tre år av tester i Nordamerika och Luleå blir vägvisande om huruvida Anders Sundgrens räls kommer i produktion.

tester. Anders Sundgrens räls har efter tre års tester kommit ett steg närmare  produktion.

tester. Anders Sundgrens räls har efter tre års tester kommit ett steg närmare produktion.

Foto: Eija Dunder

Luleå2010-02-03 06:00
Testerna utförs vid TTCI, ett centrum för järnvägsteknologi i Pueblo Colorado, i USA, och ägt av American Railway Association.Statliga Vinnova, som redan samarbetar med Anders Sundgren, bidrar till vidareutvecklingen av rälsprodukten med 4,4 miljoner kronor.- Det är inga dåliga pengar, säger en nöjd Anders Sundgren. Projektet som inletts kostar dock mer än så.Utbytbar
Efterhand väntas produkten, en skena som fästs ovanpå gamla rälsen, bli kvalitetscertifierad.- Sedan är det bara att försöka göra den kommersiell, men det är inte så bara utan det handlar om ett behov av flera hundra miljoner kronor, säger Anders Sundgren. I en framtida fabrik ska skenan tillverkas via rullformning. Utrustning behövs för att fräsa gamla rälsen och fästa skenan.Sundgrens arbete drivs genom företaget Rerail. Den U-formade skenan är av borstål. Skenan utlovas hålla länge och går att byta ut.Miljöfördelar
Arbetsinsatsen utlovas bli mindre och kostnaderna lägre än om man byter till ny räls. I allt högre grad anförs nu också miljöfördelar med skenan.- Tillverkningen av en kilometer räls orsakar utsläpp av 240 ton koldioxid. Varje år byter man i världen så mycket räls att det räcker fyrtio varv runt jorden, beskriver Anders Sundgren. Med hans produkt blir behovet av stål flerfaldigt lägre.Fortsatta arbetet utförs till och med 2012, växelvis i Luleå och Nordamerika.- Vi ska testa och beräkna. Det gäller sådana saker som hur skenan ska fästas i rälsen. Ska den limmas, och ska den i så fall kanske inte limmas runt om utan på vissa specifika punkter?Tester som utförs är till exempel belastning av skenan med 300 ton per sekund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om