Kommunen avser att införa ett nytt biljettsystem för skärgårdstrafiken som är mer anpassat till övrig kollektivtrafik, då främst LLT och Länstrafiken.
Fritidskontorets förslag innebar stora höjningar av biljettpriserna för skärgårdsbåtarna men det lindrades av att man ville införa rabattkort och så kallad reskassa.
Men fritidsnämnden sänkte priserna för enkelresorna och slopade i stället planerna på rabattkorten.
Men när kommunstyrelsens arbets- och personalutskott (Apu) på måndagen skulle godkänna den nya prislistan blev det tvärstopp – beslutet blev att skicka tillbaka frågan till fritidsnämnden.
– Det är ganska dyrt att åka varje dag, är man två vuxna och två barn så kostar det 340 kronor per dag. Vi vill säkra att de som bor i skärgården får rimliga förutsättningar att ta sig till jobbet varje dag, säger kommunalrådet Yvonne Stålnacke.
Detta gäller de som är folkbokförda i skärgården. Men Apu anser även att fritidshusägare bör kunna köpa någon form av rabatt- eller säsongskort. Både Luleå skärgårdsförening och Landsbygdskommittén har tidigare haft kritiska synpunkter på den nya biljettprislistan.
Och nu får fritidsnämnden göra om den och återkomma med ett nytt förslag.