I dag tankar inte ägarna av dieselbilar samma sorts bränsle som förr i tiden.
Anders Tannersjö, felsökningstekniker vid Nordiska bil, är en av dem som mött problematiken. Till det nya hör tankarna.
- Det sägs att det handlar om bakteriebildning i tankarna som sätter sig i bränslefilter. Då kan du byta filter och sedan funkar det ett tag. Tanken går att rengöra men det är mycket jobb med det, säger han. En lösning kan då bli att byta tank.
I kyla kan bränslet bli stelt, som han uttrycker det. I och för sig var gamla dieselbilarna och dåtida bränslet också känsligt för sträng kyla.
Anders Tannersjö har minnen från gångna vinterns kallaste dag, en lördag i februari, då det kom in bilar som inte gick som de skulle fast i det fallet misstänktes bränslet vid ett mackföretag.
Ebba Tamm, kemist vid Svenska petroleum- & biodrivmedelinstitutet, uppger att bakterier alltid varit ett problem i diesel, även fossil diesel.
- De trivs i dieselbränslet och får rätt näringsämnen, säger hon.
Vatten
Grundläggande för att det ska finnas bakterier är vatten. Det kan därför finnas vatten i bilarnas tank. Dränera tanken och håll koll på det, råder hon.
Men vattnet kom någonstans ifrån.
- Därför bör de fundera på var de tankar och ta kontakt med den macken. Har de tankat från egen tank bör de dränera och kontrollera den, säger hon.