Banbygge brådskar

Trots politikers ord på att Haparandabanan ska börja byggas nästa år har inte Banverket agerat.

LULEÅ2005-09-22 06:30
? Outokumpus ledning kommer att kräva att vi hittar alternativ, förutspår Lars-Erik Renström, logistikkoordinator i företaget.<br>Outokumpu levererar stålämnen på tåg från sin stora anläggning i Torneå till Avesta. De volymerna kan i stället skickas med båt Torneå?Gävle, och vidare med tåg.<br>Fast det här flödet krymper. Det nya flödet är att skicka rullar med rostfritt stål till England. Det sker nu via järnväg till Avesta. Sedan vidare till Göteborg och slutligen Sheffield i England.<br>&nbsp;? Alternativet där är båt direkt Torneå?England, uppger Lars-Erik Renström, logistikkoordinator i Sverige i Outokumpu.<br>Skillnaden i kostnad är liten och det finns en punkt när det kan bära sig bättre frakta med båt i stället för med tåg på järnväg genom Norrbotten, uppger han.<br>I somras skrev Outokumpu ett skarpt brev till Banverket. Det var i ett skede när det stod klart att nya Haparandabanan, som ska göra järnvägsfrakter effektivare, skulle försenas. Företaget pekar på att investeringar i nya tågsystem gjorts, senast i år.<br>?Investeringen och satsningen skedde i hård konkurrens med andra transportsätt och en avgörande faktor till val av järnväg var de infrastrukturella satsningarna som låg beslutade och planerade. En försening av dessa satsningar kommer att bli kostsamma för Outokumpu och naturligtvis måste vi då se över vår strategi för framtiden i syfte att finna ett trovärdigt logistiskt system?, skriver Outokumpu.<br>I brevet påtalar företaget att man ju faktiskt stått för sin del i satsning på järnväg, och nu får Banverket stå vid ord.<br>&nbsp;? Normalt säger industrin, ?bygg så ska vi köra?. Vi har gjort tvärtom, beskriver Lars-Erik Renström.<br>För någon vecka sedan uttalade statsrådet Ulrica Messing att Haparandabanan inte kommer att behöva försenas. I gårdagens Kuriren sade sig partikamraten Peter Roslund ha fått samma utfästelse från regeringen. Beslutade satsningar ska genomföras i rätt tid. Det innebär i klartext att Haparandabanan ska igång nästa år, som han tolkar det. Annars hinner inte banan bli klar till 2010. Nu gäller det att övertyga Banverket, garderade han sig, och uppvaktningar har gjorts.<br>Det bekräftas också av Hans Öhman, chef vid Banverkets banförvaltning, som dock inte kan ge Outokumpu och Peter Roslund lugnande svar.<br>&nbsp;? Vi kan inte ge löften innan vi får mer pengar. Jag har inte hittat något i budgeten om det här. Saken avgörs i höst och vi får se om det kommit fram något innan dess, säger Hans Öhman.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om