Banken har flyttat upp på våning fyra – krävs portkod att gå in

Samtidigt som kundbesöken minskar ökar behovet av säkerhet. 
Därför har Skandinaviska enskilda banken på Storgatan i Luleå flyttat upp på fjärde våningen och lämnat lokalerna de huserat i sedan 1965.
– Kunderna bokar ett möte och kommer hit, säger Jörgen Eriksson, kontorschef.

För att besöka banken idag måste man boka ett besök.

För att besöka banken idag måste man boka ett besök.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2025-04-05 14:00

De tidigare lokalerna var anpassade efter bankens behov på den tiden då de byggdes och SEB har varit den största hyresgästen. Nu gapar fönstren tomma och på dörren sitter ett anslag om lediga lokaler.

SEB i Luleå flyttade in i lokalerna på Storgatan 1965, men sedan i februari står de tomma.
SEB i Luleå flyttade in i lokalerna på Storgatan 1965, men sedan i februari står de tomma.

SEB flyttade februari ett par hundra meter bort på Storgatan och upp på fjärde våningen. Det är lika många anställda, 14 personer, men ytorna är mindre. Det krävs ett bokat möte och en portkod för att komma in.

För att besöka banken idag måste man boka ett besök.
För att besöka banken idag måste man boka ett besök.

Beslutet om en flytt har vuxit fram under några år. 

– Den gamla lokalen var inte ändamålsenlig för den verksamhet som vi bedriver i dag och tänker bedriva framöver, säger Jörgen Eriksson. 

Det är behovet av informationssäkerhet och skalskydd som drivit fram det, precis som på advokatbyråer och nyhetsredaktioner, förklarar han.

– Vi behöver skilja de ytor där kunderna vistas från ytorna där personalen sitter och jobbar och behöver inte ligga i gatuplan längre. Vi har inte den frekvens av kunder som vi har haft tidigare och endast bokade möten rakt igenom.

I dag behöver en bank inte ligga i gatuplan menar Jörgen Eriksson. De spontana besökens tid är förbi.
I dag behöver en bank inte ligga i gatuplan menar Jörgen Eriksson. De spontana besökens tid är förbi.

Att kunden är tvungen att boka möte via telefon eller appen i förväg är ingenting nytt, den förändringen skedde redan några år före flytten, berättar han. Men trots att möjligheten till spontana besök försvinner tycker han inte att det innebär en försämrad service.

– Du behöver inte ta någon kölapp och sitta och vänta, utan har du ett möte klockan 14.30 så står det en person här och möter dig, säger han.

Jörgen Eriksson kom in i bankvärlden som prao-elev 1987 via en lottdragning om prao-platser i klassen när han gick i nian i Stadsöskolan. Efter grundskolan började han sommarjobba på banken och utbildade sig till ekonom på universitetet efter gymnasiet.

Jörgen Eriksson har jobbat på bank i 38 år och under den tiden har utvecklingen gått mot ett alltmer kontantklöst och digitaliserat samhälle.
Jörgen Eriksson har jobbat på bank i 38 år och under den tiden har utvecklingen gått mot ett alltmer kontantklöst och digitaliserat samhälle.

På de 38 år han har jobbat i bank har utvecklingen gått framåt.

– Jag minns på 1980-talet då vi hade mängder av butiksägare längs gågatan. Skohandlaren, järnaffärsföreståndaren och personal från kiosken kom in med 500-lappar som de ville växla till tiokronorssedlar och det var kommers hela tiden.

Kunderna kom in på banken för att göra betalningar och andra ärenden som de i dag ombesörjer på egen hand hemma vid datorn eller på sin telefon.

– I dag är det mest rådgivningsmöten vi har här, i stället för de klassiska serviceärendena som tidigare gjordes på drop-in-besök.

Jörgen Eriksson, kontorschef på SEB i Luleå, visar runt i de nya lokalerna.
Jörgen Eriksson, kontorschef på SEB i Luleå, visar runt i de nya lokalerna.

Mycket rådgivning sker dessutom digitalt.

– Vi kan sitta på Teams och starta ett sparande eller bestämma hur du ska finansiera ditt boende. Fysiska möten har vi när kunden önskar och det gör skillnad.

Hur går det för alla äldre då?

– Jag tror det går bra. Vi har de som är nästan 100 år gamla som sitter med både Swish och bank-id. 

Samtidigt klarar man sig fortfarande utan bank-id med ett bankkort och betalservice via kuvert, konstaterar han.

Kontanter har nästan försvunnit i hanteringen.

– Senaste jag använde kontanter var väl för åtta år sedan när man skulle köpa fika på barnens idrottsaktiviteter, men även där är det Swish som gäller nu.

Han tycker det är positivt. 

– Det har blivit otroligt mycket smidigare och man slipper riskabla värdetransporter. Tidigare gick vi som var anställda på banken till Riksbanken som låg här efter Storgatan och hämtade pengar i en portfölj och så laddade vi bankomaterna med dem.

Här inne får endast personalen vistas.
Här inne får endast personalen vistas.

Men även bankomaterna har nästan spelat ut sin roll eftersom de knappt användes längre. Bankerna har överlåtit bankomaterna till ett gemensamt bolag. I centrala Luleå finns det bara en kvar och den ligger bakom Strand galleria. 

Var tror du vi är om tio år till?

– Banker kommer alltid behövas. Nya tjänster kommer säkert att erbjudas men i grund och botten handlar det om att ordna med effektiva betalningar, sparande och lån.

Jörgen Eriksson är kontorschef på Skandinaviska enskilda banken i Luleå som nyss har flyttat till nya lokaler.
Jörgen Eriksson är kontorschef på Skandinaviska enskilda banken i Luleå som nyss har flyttat till nya lokaler.

För längesedan hade SEB flera kontor runtom i länet, men i dag endast i Luleå.

– Däremot har vi kunder i alla kommuner i länet och reser ut på kundbesök varje dag.

Vad gäller Luleåkontoret ser han ingen risk för att det ska läggas ner.

– Luleå har god tillväxt och det är en expansiv marknad i Norrbotten, säger Jörgen Eriksson.

IOGT-NTO Luleå äger fastigheten där SEB låg tidigare och fastighetskonsultbolaget Pegasus Real Estate har uppdraget att förmedla lokalerna till en ny hyresgäst. Det handlar om drygt 1 000 kvadratmeter fördelat på tre plan, inklusive källarplan.

– Det är tuff konkurrens på marknaden. Det finns ju mycket vakanta kontorslokaler i Luleå just nu, vilket gör att det inte är lika lätt att hyra ut som för två år sedan. Vi gör allt vi kan för att hitta en ny hyresgäst, säger Simon Sundbom, fastighetskonsult på Pegasus.

De gamla banklokalerna står tomma och i fönstren sitter anslag om vart man ska vända sig om man vill hyra.
De gamla banklokalerna står tomma och i fönstren sitter anslag om vart man ska vända sig om man vill hyra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!