Banvägen byggs om

Vältrafikerade Banvägens ojämna plågor ska läkas i sommar.Rödljusen vid bilföretaget Müllers kan möjligen ersättas av rondell 2012.

I SOMMAR. Vältrafikerade Banvägen ska bli bättre och samtidigt ordnas en gång- och cykelväg.

I SOMMAR. Vältrafikerade Banvägen ska bli bättre och samtidigt ordnas en gång- och cykelväg.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-03-30 06:00

Området har på senare år varit under förändring. I bortre änden av Banvägen tar nya Björkskataleden vid. Industrierna i Banvägens omgivning har med åren i allt högre grad beblandats med handel och handelsstråket Home Center är det mest påtagliga exemplet på detta.
Det har byggts tunnlar under järnvägen. Arbeten för vatten och avloppsledningar har utförts.
Sammanfattningsvis är Banvägen vältrafikerad och i dåligt skick.
Gångväg
Luleå kommun har tagit in anbud på att förbättra vägstandarden. Anbuden utvärderas och beslut fattas möjligen i april. Den del av Banvägen som åtgärdas är från Nordsjö Färg/Mjölkuddstjärnen till Barnens hus.
– Arbetena blir klara i sommar. Det blir en rejäl ansiktslyftning. På järnvägssidan blir det en bred trottoar för gång- och cykeltrafik. Vägen blir snarare smalare men det ser vi inte som ett problem, det här är inte en väg med många omkörningar. Det som inte blir åtgärdat är de stora breda utfarterna som flyter ihop med gatan. Tyvärr blir det inte nu, säger kommunens gatuchef Göran Gabrielsson.
Spantgatan ska också åtgärdas på delen mellan Bodenvägen (97) och Banvägen.
Grovt räknat bedöms jobben gå på 5–6 miljoner kronor.
Osäkert
Omkring 8–10 miljoner kronor räknar Göran Gabrielsson i kostnad för en rondell som ersättare till rödljusen nära Müllers och McDonalds. I kommunens planer är projektet inritat 2012 men projekt så långt fram i tiden är inte spikade och Göran Gabrielsson låter kluven.
– Det är ett komplext projekt, säger han.
En gångtunnel är inplanerad från platsen där SVT tidigare höll till. En stor vattenledning måste flyttas. För busstrafiken, som via signaler kan få förtur vid ljussignalerna innebär det ingen förbättring men för annan trafik blir det något bättre, förutspår Göran Gabrielsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om