Banverket ändrar åsikt om banan
Banverket har ändrat sig. Nya beräkningar visar att Norrbotniabanan är bra för samhällsekonomin. Ändå kommer den inte med i planen för 2004-2015.- Nej, där ändras nog inget, säger projektansvarige Tomas Gustafsson.
- Hur stor påsen med pengar är till det är svårt att säga. Det beror på hur mycket som satsas på vägar och järnvägar, säger Tomas Gustafsson. Samtidigt uttalar han att det inte är frågan om huruvida bygget blir av, utan när.
Förra regeringen gav utfästelsen att första etappen samt projektering skulle hanteras från 2010. Det årtalet gäller emellertid inte längre, gör Tomas Gustafsson klart.
Inget Luleå-Kalix
I det fortsatta arbetet fokuseras nu på att utreda färdigt järnvägen Umeå-Luleå. Ny järnväg Luleå-Kalix blir det inte "inom överskådlig tid" utan nya Haparandabanan får duga.
- Vi går inte vidare med utredning av Luleå-Kalix på många år. Det är långt borta, säger Tomas Gustafsson.
För tre år sedan inträdde en milstolpe i projektets historia, när Banverket i en utredning kom fram till att Norrbotniabanan var för dyr och olönsam.
- Nja, riktigt så sades det ju inte. Banverket konstaterade att järnvägen var klart intressant och borde utredas vidare. Men kostnaden var hög. Det som hänt sedan dess är att instrumenten för att mäta är bättre. Resandeströmmen är större än först bedömt. Industrin har gått bättre än väntat. Värdet för miljö och människa är bättre, summerar Tomas Gustafsson.
På varje satsad krona kommer det tillbaka 1:05 till 1:45 kronor, konstaterar Banverket.
Ökad hänsyn till debatten om klimatet har inte tagits med i beräkningarna. Om så skett skulle det snarare ha varit ett ytterligare plus för kustjärnvägen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!