– De säger att det luktar gott här. Vi ska börja ta betalt för lukten efter klockan tolv, skojar Daniel Hornberg, en av medlemarna i Föreningen Allmogebåtar i Luleå.
De visade upp seglingsekan Lill-Svala, gjord i furu och ek och byggd i Göteborg på 1950-talet någon gång. På plats fanns även en motor tillverkad vid legendariska Backtemans mekaniska verkstad i Luleå, som upphörde 1957.
– Vi tar hand om Luleås kulturarv, säger Daniel Hornberg.
Föreningen håller till på Granudden.
– Om man gillar att snickra i trä och tycker om båtar är det underbart. Man kan jämföra med amerikanska bilar, som exploderat. Det är en dyr hobby. Men en gammal båt, den får man nästan gratis, säger Rasmus Granberg, som också tillhör föreningen.
Skärgårdens dag hölls i kalasväder. Soldis, lätt vind och snudd på Medelhavsvärme gjorde att Luleåborna stortrivdes bland aktivitererna som bjöds. Isbrytare, bogserbåtar, turbåtar och flera andra båtar hade öppet hus. Sjöräddningens helikopter visade upp en räddningsaktion, det spelades teater och arrangerades skattjakt för barnen.
En annan magnet var frilansfotografen Daniel Holmgrens bildutställning med de vackra Luleåmotiven.
– Jag började i september och det har redan blivit nästan en heltidssysselsättning, säger han.
Vad säger du själv om utställningen?– Luleå i sitt esse! Staden är bildmässigt väldigt tacksam eftersom vi har alla årstiderna. Nu är sommaren här och jag är otroligt sugen på att ge mig ut med kameran.
L-O Nilsson passade på att marknadsföra sitt arrangemang Tuffa timmen, som hålls den 1 juli i Klubbviken. En minihinderbana för barnen där man bland annat rullade bollar och bar säckar var uppskattat.
– Det är samma moment som i huvudtävlingen. Det är fjärde året vi kör nu och intresset ökar. Vi skulle nog kunna få ännu större intresse om vi höll till i stan men jag tycker att miljön på Klubbviken är så fin, säger han.
Kommunalrådet Niklas Nordström höll tal och klippte band i samband med att nya Ettans båthamn officiellt invigdes. Nordström lyfte fram den nya gästhamnen som numera har plats för 50 båtar i stället för 25 med nya faciliteter som duschar och bastu, samt att man även hittat en lösning för husbilsparkering.
– Det här är ett bra exempel på en entreprenör som drivit ett projekt och sett till att Luleå fått en fin port mot skärgården, säger Nordström.
Per Erlandsson, delägare i Granec och Ettans båthamn, är nöjd med resultatet.
– Det har varit mycket jobb men nu känns det otroligt bra, säger han.