Bättre båtfart om domstolen vill
Bättre och säkrare båttrafik i skärgården, det är målet för kommande muddringar. Men först ska miljödomstolen säga sitt.
BLIR DET BRA? Skärgårdsbor och andra intresserade fördjupar sig i materialet över de planerna muddringarna i Bottenvikens skärgård.
Foto: Roland S Lundström
n Haparanda Sandskär - hamnen har grundat upp och djupet behöver återställas till tre meter. Här krävs dispens då området är nationalpark och fågelskyddsområde. ¤ Trollerisundet - en farled som utgör en genväg mellan Långön och Hindersön. Här krävs muddring av 300 meter farled till 3,3 meters djup. ¤ Rödkallen - nya farleder in till hamnen, både från väst och nordost. Hamnen ska muddras till en stor hamnbassäng, en ny pir ska byggas och befintliga pirer repareras. Delar av området är naturreservat. ¤ Stor-Räbben - i Pite skärgård, farleden är trång och ligger nära grund, den ska flyttas och fördjupas. ¤ Norra hamn Piteå - hela farleden behöver muddras, den är bitvis enbart en meter djup. Nu ska 300 meter farled bli 2,7 meter djup. Bredare farleder
Bland åhörarna fanns representanter för både stugägare, fiskare och redare inom turbåtstrafiken. De applåderar i stort åtgärderna även om de ibland önskar ännu mer, framförallt bredare och fler farleder. Problemen går dock inte helt att negligera; vissa muddringar ligger i skyddade områden och det är dessutom ett stort problem vart muddringsmassorna ska dumpas. Det är gott om lekområden för fisk, särskilt siklöja, i närheten av muddringarna och Fiskeriverket var också på plats. Ansökningarna till Miljödomstolen lämnas in i början av nästa år, sista datum för synpunkter är 17 december. Miljödomstolen lär inte hinna med något beslut som gör det möjligt att sätta igång arbetena nästa sommar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!