Bedömning av prov underkänns

Skolinspektionen har granskat hur svenska skolor bedömer nationella prov. På Norrlands entreprenörsgymnasium i Luleå och Sandbackaskolan i Arvidsjaur konstateras brister som kan resultera i orättvisa betyg.

ÅTGÄRDER. Enligt Joakim Leonardson, rektor vid Norrlands entreprenörsgymnasium, har skolan redan gjort de förändringar som Skolinspektionen efterlyser i sin rapport.

ÅTGÄRDER. Enligt Joakim Leonardson, rektor vid Norrlands entreprenörsgymnasium, har skolan redan gjort de förändringar som Skolinspektionen efterlyser i sin rapport.

Foto: Linn Kangas Fantenberg

Luleå2012-04-02 06:00

I Skolinspektionens granskning underkänns 19 av totalt 20 granskade skolor, två av dessa ligger i Norrbotten.

Inspektörerna konstaterar att Norrlands entreprenörsgymnasium saknar ett medvetet och strategiskt arbete för att uppnå en rättvis och likvärdig bedömning av nationella prov så att de kan användas som stöd vid betygsättning.

Rektor Joakim Leonardson får kritik för att inte säkerställa att betyg sätts i enlighet med skollagen och andra författningar.

"Saknade verktyg"
-  Det första är att vi saknade ett verktyg för att mata in resultat från nationella prov och slutbetyg i kursen och att i det verktyget få ut trender i avvikelser. Enkelt sammanfattat handlade det om att tillverka ett excelverktyg. Det andra området är att ämneslärarna, i och med att vi är en liten skola, blir ganska ensamma. Inspektionen efterlyste ett forum där vi kan samverka med andra gymnasieskolor, samrätta och föra diskussioner om bedömning i allmänhet och nationella prov synnerhet, säger Joakim Leonardson.

Åtgärdat brister
Enligt honom har skolan redan åtgärdat bristerna.

- Vi har inlett ett samarbete med en annan fristående gymnasieskola där deras pedagoger kopplade till nationella prov ska samverka med våra pedagoger. Verktyget för att mata in uppgifter finns redan, säger han.

Sandbackaskolan i Arvidsjaur får kritik på samma punkter som Norrlands entreprenörsgymnasium. Men här slår inspektörerna även fast att lärarnas bedömning och betygssättning av elevernas kunskaper inte sker i enlighet med författningarna.

- Vi tycker att vi jobbar på rätt sätt. Det är inte så att lärarna hos oss sätter betygen på gehör, man gör olika bedömningar. Sedan är det så att man alltid kan bli bättre. Vi får ta till oss rapporten och se vad vi ska göra annorlunda, säger Peter Andersson, rektor vid Sandbackaskolan.

Granskningen är en uppföljning på den kontrollrättning av nationella prov som Skolinspektionen 2009-2010 genomförde på 750 skolor, vilken avslöjade avvikelser på 50 procent av skolorna. Senast den 31 augusti i år ska påpekade brister vara åtgärdade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om