Beslutet som träder i kraft den 14 april innebär att hastighetsgränsen på sträckan sänks från 70 kilometer i timmen till 30.
Christer Von Bræckel berättar att den nya satsningen är ett pilotprojekt inför en bredare hastighetssänkning i större delar av Luleå.
– Vi tycker det är ett bra beslut. Den sträckan har länge präglats av hastiga omkörningar som föranlett olyckor, säger han.
Var mer planerar ni att sänka hastigheten?
– Det kan jag inte gå ut med i dagsläget då lämpliga begränsningar inte är bestämda ännu.
Varför ska det inte gälla BMW och Porsche?
– Det är ett bilmärke som vi känner ska få tar mer plats på vägen. Sen bygger de nya bilhallar i stan så vi vill gynna deras verksamhet lite extra.
Beslutet har bemötts av kritik från Luleåbor som regelbundet färdas på sträckan för att ta sig till eller från Storheden.
– Det här kan vara det dummaste jag har varit med om, säger Birger Ottoström, 25.
– Varför ska vi hederliga bilister straffas för något enstaka långsamtgående fordon då och då? Alla har inte råd med en BMW.
Luleåbon Magnus Gnagare som är BMW-förare tycker beslutet är jättebra.
– Det kommer ge bättre sammanhållning på vägarna, säger han.
Utöver att olyckor ska bli mindre frekventa menar Christer Von Bræckel också att det kommer underlätta för tågen som passerar vägen.
– Om man kör långsammare hinner man i tid se ifall lamporna blinkar på tågkorsningen, säger han.