En av dem som uttrycker sin besvikelse över att inga investeringar finns avsatta för Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå är Peter Roslund, kommunalråd i Piteå och även ordförande i Norrbotniabanegruppen.
– Illa, mycket illa. Hur har regeringen tänkt hantera den trafikinfarkt som hotar samt klara transporterna och kompetensförsörjningen i norr? Vi är väldigt oroliga, säger Peter Roslund i ett pressmeddelande.
Han påpekar att varken Norrbotniabanegruppen eller Norrbotniabanan AB tänker ge upp.
– Det är otroligt bekymmersamt inte minst för att Trafikverkets prognoser för år 2020 för sträckan Boden – Vännäs redan uppnåddes 2012. Att inte starta en utbyggnad blir att lägga en hämsko på tillväxten i Sverige. Bara den bristande kapaciteten på stambanan genom övre Norrland orsakar ekonomiska förluster på över en halv miljard varje år. En diskussion om hur regeringen ser på detta skulle vara välkommen, fortsätter Peter Roslund.säger Roslund.
Även Annika Eriksson, gruppledare för Miljöpartiet i Luleå och riksdagskandidat, är upprörd över att ingen del av Norrbotniabanan finns med i trafikplanen.