Bedragarnas senaste knep för att komma över personers bankkonto och BankID är att ringa och utge sig för att ringa från biblioteket. En variant är att bedragaren begär att få uppgift om BankID för att kunna betala igen pengar för reserverade böcker som inte kan levereras, en annan variant att "du har fått mejl av oss, du måste byta pin-kod och du har skulder".
– Det här är en isolerad händelse i Järfälla, Stockholm. Men biblioteket tar sånt här på allvar, det är så viktigt med sekretessen hos oss att man inte ska kunna komma in i systemet och se vad man har lånat, säger Mathias Silvder, bibliotekschef i Luleå.
Uppgifter om vilka böcker en person har lånat på bibliotek är sekretessbelagda enligt offentlighets- och sekretesslagen. Biblioteken i Luleå och Norrbotten använder ett annat bibliotekssystem än i Järfälla kommun.
– Vi har inte sådana personuppgifter här i Norrbotten i bibliotekssystemet. Vi har inga bankuppgifter. Vi har inte bankID för att komma in i systemet, säger Mathias Silvder.
Bibliotekschefen i Luleå vill ändå varna för företeelsen med bluffsamtal.
– Vi tar det här på extra allvar, det är därför vi varnar våra besökare att vi ringer aldrig och ber dem att lämna ut sin kod eller någon uppgift, säger Mathias Silvder.
Ett sätt att hålla sig à jour med de senaste bedrägeriknepen är att gå in på sakerhetskollen.se där det går att prenumerera på en varningslista. SSF Stöldskyddsföreningen ligger bakom sakerhetskollen.se.