Bilen i LuleÄs centrum: SÄ tycker politikerna

Minskad biltrafik i centrum? Fler eller fÀrre parkeringsplatser? Vi har tagit reda pÄ vad kommunpolitikerna tycker i den omdiskuterade frÄgan.

Kommunen planerar att bygga om Trekantens parkering i LuleÄ. Ombyggnationerna tros ta cirka 2 Är.

Kommunen planerar att bygga om Trekantens parkering i LuleÄ. Ombyggnationerna tros ta cirka 2 Är.

Foto: Anna Isaksson

LuleÄ2023-11-01 11:00

Den populÀra parkeringen Trekanten stÀngs. DÀrför skickade vi en enkÀt till alla partier i LuleÄ kommun för att ta reda pÄ vad de tÀnker om bilens framtid i centrum.

"Det kommer byggas fler parkeringsplatser i centrum", sÀger kommunstyrelsens vice ordförande och kommunalrÄdet Fredrik Hansson (S).
"Det kommer byggas fler parkeringsplatser i centrum", sÀger kommunstyrelsens vice ordförande och kommunalrÄdet Fredrik Hansson (S).

Kommunstyrelsens vice ordförande Fredrik Hansson (S) sÀger att planen Àr att bygga fler parkeringsplatser.

– Eftersom LuleĂ„ centrum ligger omgivet av vatten och vi vill ha parkeringar riktigt i centrum, kommer nog de flesta nya parkeringar att finnas i parkeringshus, till exempel pĂ„ gamla brandstationstomten eller i underjordiska parkeringshus.

Kommunen planerar för att LuleÄ ska vÀxa och fÄ fler invÄnare. Fredrik Hansson tror att det kommer göra att det blir fler bilar, sÄ planen Àr inte att försöka minska biltrafiken. Men hans förhoppning Àr att de som kan vÀlja andra fÀrdsÀtt gör det.

– Vi hoppas att fler vill gĂ„, cykla eller Ă„ka buss. För vi vill försöka klara oss med de gator och vĂ€gar vi redan har Ă€ven nĂ€r vi blir fler lulebor och fler bilar.

"Utan parkeringsmöjligheter fÄr vi ett ytterligare minskat utbud i centrum och fler som vÀljer att etablera sig pÄ Storheden med en död stadskÀrna som följd", sÀger Anders Josefsson (M), kommunstyrelsens 2: vice ordförande.
"Utan parkeringsmöjligheter fÄr vi ett ytterligare minskat utbud i centrum och fler som vÀljer att etablera sig pÄ Storheden med en död stadskÀrna som följd", sÀger Anders Josefsson (M), kommunstyrelsens 2: vice ordförande.

Kommunstyrelsens 2:e vice ordförande, Anders Josefsson (M), vill inte se minskad biltrafik i centrum. Han ser ingen poÀng med att minska parkeringsmöjligheterna.

– Jag ser inga fördelar alls. Alla bor inte lĂ€ngs LLT:s linjenĂ€t och behöver dĂ€rför bilen och centrum behöver vara tillgĂ€ngligt för alla.

Han tycker att tillgÄngen till p-platser Àr nödvÀndig för att hÄlla centrala LuleÄ levande.

– Utan parkeringsmöjligheter fĂ„r vi ett ytterligare minskat utbud i centrum och fler som vĂ€ljer att etablera sig pĂ„ Storheden med en död stadskĂ€rna som följd.

Anders Josefsson tycker att det viktigaste Àr att bibehÄlla antalet p-platser som finns idag.

– Det viktigaste Ă€r att parkeringar som försvinner vid om- och nybyggnationer Ă„terskapas pĂ„ annan plats sĂ„ att vi Ă„tminstone bibehĂ„ller nuvarande mĂ€ngd.

"Det Àr viktigt att vi pÄ de sÀtt vi kan stimulerar till minskat bilanvÀndande", sÀger Mathias Karvonen (V), kommunalrÄd i LuleÄ.
"Det Àr viktigt att vi pÄ de sÀtt vi kan stimulerar till minskat bilanvÀndande", sÀger Mathias Karvonen (V), kommunalrÄd i LuleÄ.

Mathias Karvonen (V) vill fÄ LuleÄborna att vÀlja andra fÀrdmedel istÀllet för att ta bilen. Han tror att ett minskat antal parkeringsplatser kan hjÀlpa till med det.

– Vi ser gĂ€rna att politiken verkar för att frĂ€mja alternativa fĂ€rdmedel, bĂ„de för klimat och folkhĂ€lsa. Trekanten Ă€r ett bra exempel pĂ„ att borttagna parkeringsplatser kan leda till en trevligare och attraktivare stadskĂ€rna.

Karvonen svarar att han förstÄr att det finns de som behöver ta sig med bil till centrala LuleÄ, men hoppas att de som har möjlighet vÀljer andra alternativ.

– UngefĂ€r hĂ€lften av resor kortare Ă€n fem kilometer görs idag med bil, jag tror att vi behöver minska den siffran.

Ingrid Vesterlund Àr gruppledare för Sverigedemokraterna i LuleÄ.
Ingrid Vesterlund Àr gruppledare för Sverigedemokraterna i LuleÄ.

Gruppledaren Ingrid Vesterlund (SD) tycker att bilen hör hemma i LuleÄ centrum. Hon Àr kritisk till hur de styrande partierna hanterat parkeringsfrÄgan.

– Vi ser att det Ă€r ett problem som Ă€r skapad av S, V och MP med parkeringshus och parkeringsplatser som försvinner.

Hon vill Àven att man tÀnker om gÀllande normen som antagits med 0,7 parkeringsplatser per lÀgenhet.

 â€“ Vi förordar 1,1 per lĂ€genhet istĂ€llet sĂ„ byggföretag stĂ„r för fler bilplatser i sina fastigheter.

"Vi har bra med parkeringsplatser i centrum, men de flesta platser finns i parkeringshus", sÀger Evelina Rydeker (MP), kommunalrÄd i LuleÄ.
"Vi har bra med parkeringsplatser i centrum, men de flesta platser finns i parkeringshus", sÀger Evelina Rydeker (MP), kommunalrÄd i LuleÄ.

Inte heller Evelina Rydeker (MP) vill ha fÀrre parkeringsplatser i centrum. Hon tycker att parkeringshusen Àr underutnyttjade.

– Vi mĂ„ste se till att ge mer information om var det finns parkeringsplatser i centrum, sĂ€ger hon.

"Bilen behövs i en vinterkommun som LuleÄ", sÀger Thomas Söderström (L).
"Bilen behövs i en vinterkommun som LuleÄ", sÀger Thomas Söderström (L).

Thomas Söderström, gruppledare för Liberalerna, ser inga fördelar med minskade parkeringsmöjligheter och pÄpekar att LuleÄ lockar besökare frÄn andra kommuner.

– Bilen behövs i en vinterkommun som LuleĂ„ och vi vill att man pĂ„ ett enkelt sĂ€tt ska kunna komma in till centrum. LuleĂ„ Ă€r dessutom residensstad i ett lĂ€n med lĂ„nga avstĂ„nd, besökare frĂ„n andra kommuner kommer oftast hit med bil.

De Àr, likt SD, kritiska till de styrande partiernas beslut att minska antalet parkeringar vid nybyggnation.

– Den styrande majoriteten vĂ€ljer gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng att minska ned antalet parkeringsplatser i förhĂ„llande till antalet medborgare vid nybyggnationer av fastigheter.

Söderström tror inte att biltrafiken i centrum kommer att minska i framtiden.

– Bilen symboliserar för mĂ„nga en enorm frihet. DĂ€remot behöver kommunen erbjuda attraktiva kollektiva alternativ och bĂ€ttre cykelmöjligheter för den som inte har möjlighet till en bil eller för delen vĂ€ljer bort att Ă€ga en bil.

"MÀnniskor som bor i centrum mÄste rÀkna med att i större utstrÀckning klara sig utan bil", sÀger Arne NykÀnen (C).
"MÀnniskor som bor i centrum mÄste rÀkna med att i större utstrÀckning klara sig utan bil", sÀger Arne NykÀnen (C).

Centerpartiets gruppledare Arne NykÀnen ser risker med att p-platser försvinner frÄn centrumhalvön.

– Det kommer göra centrum mindre tillgĂ€ngligt för dem som bor utanför. Det gör ocksĂ„ centrum mindre tillgĂ€ngligt för besökare. DĂ€rmed blir det mindre attraktivt att jobba i centrum och handeln riskerar att utarmas.

Partiet anser att en förtÀtning av centrum Àven leder till ökad trafik och att de som bor i centrum kan behöva tÀnka om kring sina transportvanor.

– Vi mĂ„ste lösa sĂ„ mycket vi kan med kollektivtrafik, bĂ„de för att fĂ„ plats i centrum och för miljöns och klimatets skull. MĂ€nniskor som bor i centrum mĂ„ste rĂ€kna med att i större utstrĂ€ckning klara sig utan bil.

Samuel Ek (KD) vill inte se fÀrre parkeringsplatser i LuleÄ.
Samuel Ek (KD) vill inte se fÀrre parkeringsplatser i LuleÄ.

Inte heller Samuel Ek (KD) vill ha fÀrre parkeringsplatser. Bygger man om mÄste man se till antalet platser inte minskar, tycker han.

– Det Ă€r otroligt viktigt att vi inte fĂ„r fĂ€rre parkeringsplatser utan att man dels skapar parkeringar under marken dĂ€r (Trekantens parkering) samt pĂ„ andra stĂ€llen sĂ„ inte antalet parkeringsplatser i centrum blir fĂ€rre.

Han tror inte att biltrafiken till centrum kommer att minska och menar att fler bilar blir en följd nÀr man bygger för fler mÀnniskor i centrum.

– Just nu förtĂ€tar vi och bygger i centrum för att fĂ„ in fler bostĂ€der. DĂ„ mĂ„ste vi följa med vad gĂ€ller parkeringsplatser. Vi kan inte bygga in fler mĂ€nniskor i centrum och tro att de inte kommer att ha en bil i framtiden.

Liv Shange Moyo Àr gruppledare för Socialistiskt Alternativ (fd RÀttvisepartiet Socialisterna) i LuleÄ.
Liv Shange Moyo Àr gruppledare för Socialistiskt Alternativ (fd RÀttvisepartiet Socialisterna) i LuleÄ.

Liv Shange Moyo, gruppledare för Socialistiskt Alternativ (f.d RÀttvisepartiet Socialisterna). Hon vill inte att det byggs fler parkeringar i centrum och tycker att biltrafiken behöver minska.

Möjliga lösningar Àr att bygga ut kollektivtrafik och cykelvÀgar.

– För bĂ€ttre luft, mindre buller, mer utrymme för gatuliv och som en del i att bekĂ€mpa klimatkrisen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!