Billigare med mer på släpet
En helt ny konstruktion från Luleå i ultrahöghållfast stål ska minska transportkostnaderna på lastbil.Produktionen är planerad att ske hos Erlandssons i Luleå.
Inblandade i att ta fram den nya konstruktionen som bär upp last på lastbil och släp är inte minst en åkare från Dalarna, Lucoil Steel från Luleå samt verkstadsföretaget Erlandssons, Luleå.
Stort intresse
- Produktionen ska vara hos Erlandssons och det blir nog ganska snart det. Det här kan bli stort och det kan bli litet, det är svårt att säga nu. Intresset är stort i alla fall. Idén kom sig av att jag har åkeri och du slutar aldrig tänka på hur du kan förbättra saker. Däremot fanns det inte någon som kunde göra det här. Fast på olika vägar hamnade jag i Luleå och de är duktiga där uppe, förklarar idégivaren Ove Backelin, WB Åkeri.
I går befann han och andra inblandade parter sig på Elmiamässan för att visa upp resultatet av tänket i Dalarna och Luleå.
- Vi har försökt att inte tänka traditionellt, beskriver Peter Norman, från Erlandssons.
Vikten viktig
Som alltid när det gäller konstruktioner på fordon så är vikten på materialet av största betydelse. Därtill sparas vikt om konstruktionen är tillräckligt genomtänkt. I det här fallet används ultrahöghållfast stål, ett kvalitetsstål från SSAB och dotterbolaget Lucoil, i konstruktionen som bär timmer eller skrotflak. Större last kan tas, och transporterna blir därmed mer lönsamma.
- På en last av timmer spar du 1,5 ton i vikt enbart på lastbilen. Hur utfallet blir på släpet håller vi på att reda ut, säger Ove Backelin.
Även andra parter nämns som inblandade. Krantillverkaren Penz Cranes, med anknytning till Österrike, har del i arbetet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!