Bilrep med kvalité

Uppgift på vad reparationen kostar ska alltid lämnas till en bilägare som lämnar in fordonet på bilverkstad.
Det anser organisationen Kontrollerad bilverkstad (KBV).

LULEÅ2006-10-27 06:00
I går redovisade organisationen en ny upplaga av en återkommande undersökning av kvaliteten på bilverkstäder. I Norrbotten sköter sig bilverkstäderna bra, redovisar Leif Fagerlund, VD i KBV.
- Ut kvalitetssynpunkt uppfyller de våra krav och utför bra arbeten. Tekniskt sett är det bra jobb de gör, summerar han.
Den organisation han representerar är ingen myndighet utan är kommen ur branschen. Den har tillsammans med Konsumentverket, Motormännens riksförbund, Bilprovningen och bilförsäkringsbolagen byggt upp ett frivilligt system för kvalitetssäkring: Kontrollerad bilverkstad hanterar det systemet och har i uppdrag att bidra till att säkra kvaliteten på service- och reparationsarbeten som bilverkstäder utför.

Uteslutning
Den som missköter sig kan uteslutas ur systemet och varning kan förekomma. Organisationen har senaste året tagit itu med en av bilverkstäderna i Norrbotten. Fast i stort får de alltså rätt bra betyg. En kundenkät, som också ingår i undersökningarna, påvisar att 72 procent av de som svarat i Norrbotten är helnöjda och 90 procent säger att de ska komma tillbaka till verkstaden. Goda omdömen, enligt Leif Fagerlund.
Något som behöver bli bättre i länet och riket är att kunderna är missnöjda med att inte få prisuppgift på reparationen. KBV menar att sådan alltid ska lämnas.
- Även om kunden inte frågar efter pris. Kunden är nog ändå intresserad av det, säger Leif Fagerlund.
De ett 20-tal norrbottniska verkstäder som ingår i systemet är företrädelsevis från kustområdet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om