Biltrafiken är källan till utsläppen

Vintertid är halterna av kvävedioxid i luften periodvis alltför höga i Luleå centrum.Fordonstrafiken är den stora källan till de irriterande utsläppen.

MÄTT SEN 90-TALET. Projektledaren Per Andersson på stadshusets tak. Luleå kommun har mätt halten av luftföroreningar sedan mitten av 1990-talet från stadshusets tak. Senare har även mätningar i gatunivå tillkommit.

MÄTT SEN 90-TALET. Projektledaren Per Andersson på stadshusets tak. Luleå kommun har mätt halten av luftföroreningar sedan mitten av 1990-talet från stadshusets tak. Senare har även mätningar i gatunivå tillkommit.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2013-12-28 07:00

– Där vi har mest trafik och trånga gaturum, där är halterna som störst, säger Per Andersson på miljökontoret.

Luleå kommun har mätutrustning placerad på Sandviksgatan som mäter halterna av kvävedioxid i luften i gatunivå där människor vistas. Via kommunens hemsida går det att se hur höga halterna är timme för timme.

Kommunen är ålagd att ta fram ett åtgärdsprogram som får ned halterna av kvävedioxid i Luleå centrum, eftersom halterna tidvis överskrider miljökvalitetsnormen. Kravet kommer från Naturvårdsverket.

Trafiken är källan

Kvävedioxid bildas vid olika förbränningsprocesser och trafiken är den stora utsläppskällan i städer. Kvävedioxid är irriterande för luftvägarna och kan orsaka sänkt funktion hos lungorna, främst hos astmatiker. Kvävedioxid bidrar också till försurning och övergödning av naturen.

Per Andersson är projektledare för arbetet med åtgärdsprogrammet, som involverar flera förvaltningar och bussbolaget LLT.

– Arbetet pågår, vi ska vara klara i början på 2014, säger Per Andersson.

Han vill inte avslöja vilka åtgärder som kan bli aktuella i Luleå. När åtgärdsprogrammet är klart ska det ut på samråd innan det så småningom fastställs av kommunfullmäktige.

Cykla och gå

Skellefteå och Umeå har redan tagit fram åtgärdsprogram för att få ned halterna av kvävedioxid. Deras program innehåller informationsinsatser för att få fler att cykla och gå istället för att köra bil, planeringsinsatser så att man tänker mer på kollektivtrafikens behov, fysiska åtgärder så att trafiken flyter bättre och infartsparkeringar nära centrum. I Örnsköldsvik har blivit tvungen att ta fram ett åtgärdsprogram för att få ned halterna av partiklar i luften.

På Sandviksgatan mäter kommunen också halten av partiklar i luften (PM10).

– Där har vi bitvis höga halter. De är inte så höga att vi måste ta fram ett åtgärdsprogram men vi arbetar ändå med det. Halterna är så höga att vi måste mäta dem, säger Per Andersson.

Halterna av partiklar är högst på våren, då snön har tinat från gatorna. Genom att sopa gatorna rena från sand och grus kan man minska halterna av partiklar i luften.

Dygnsmedelvärdet för kvävedioxid (60 mikrogram per kubikmeter luft) får överskridas högst sju dygn under ett år.

2010 - överskreds miljökvalitetsnormen under 20 dygn i Luleå.

2011 - överskreds miljökvalitetsnormen under sju dygn. Tangerade därmed gränsen.

2012 (januari-20 mars) - överskreds miljökvalitetsnormen under 20 dygn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om