Blåsta på Botniabanan
Upphandling ska ske för Norrlandstrafiken på tåg 2008-2013. Fast resenärerna verkar bli blåsta på miljardsatsningen Botniabanan.Tröga Stambanan får duga.- Tiden kanske inte är det viktiga, konstaterar Ronnie Hörnvall, Rikstrafiken.
Upphandlingen, som gäller trafiken juni 2008-juni 2013, innebär ett returmöte mellan Tågkompaniet och Connex.
- Vi är intresserade av att lämna bud men vill läsa anbudsunderlaget innan vi bedömer om vi ska göra det, säger Jan Johansson, VD i Tågkompaniet.
- Självklart är vi intresserade, vi är ju tågentreprenörer. Vi kommer naturligtvis att lägga ett konkurrenskraftigt bud där vi inte förlorar pengar, säger Gunnar Wülf, divisionschef i Connex Tåg i Sverige.
Kring 2009-2010 är Botniabanan klar, med möjlig trafik i hög hastighet upp till Umeå. Fast Norrlandstågen, som rullar på natten, är inte beroende av snabba färder, resonerar Ronnie Hörnvall, Rikstrafiken.
- Det viktiga är att komma fram i rätt tid.
Oklart vilken bana
Det kan mycket väl bli så att Stambanan används för Norrlandstågen. De regionala dagtågen med persontrafik ska däremot gå på Botniabanan och då har tiden betydelse, resonerar Rikstrafiken.
- Vi kan inte säga nu hur vi gör med det här, det är oklart, säger Ronnie Hörnvall.
Standarden blir den nuvarande.
- Vi upphandlar den trafik som går i dag, kan man säga, berättar Ronnie Hörnvall. Materialet blir den vagnspark som genomgår renovering. Inget helt nytt.
Läget nu är att Connex kör två tåg, Göteborg-Narvik respektive Stockholm-Narvik, via avtal som gäller 15 juni 2003-juni 2008. I början av perioden fanns tre Norrlandståg.
Samtidigt finns numera de Reginatåg som dagtid går på Umeå-Luleå. Den trafiken kommer inte med i nya upphandlingen, gör Ronnie Hörnvall klart. Förra gången fanns Umeå-Luleå med som option. Ska den här trafiken fortgå är det upp till politiker ute i länen.
Connex har haft en option om att förlänga avtalet på Norrlandstågen med tre år, men tackade nej.
Lågprisflyget konkurrerar
- Det berodde på det ekonomiska resultat vi drabbades av. Lågprisflyget etablerades sig i Luleå och Umeå och senare i Kiruna. Förra tågentreprenören kunde köra medan flyget kostade 4.000 kronor. Under vår tid blev det möjligt flyga för 350 kronor, reflekterar Gunnar Wülf.
Nu gällande avtal bygger i hög grad på biljettintäkter. Gunnar Wülf gör klart att kommande avtal blir dyrare för staten.
- Och det har ju Rikstrafiken också utgått ifrån i sina rapporter, säger han.
Efter förra upphandlingen, då Connex puttade bort Tågkompaniet, anklagades Connex för prisdumpning. Processen gav inget resultat. Då stämde Tågkompaniet i stället Rikstrafiken och krävde 53 miljoner kronor, för utebliven vinst.
- Det slutade med förlikning. Vi fick ett litet skadestånd från Rikstrafiken. Stridsyxan är begravd. Men de gav oss rätt i sak, de medgav brister i upphandlingen, säger Jan Johansson, Tågkompaniet.
På längre sikt finns frågan om Norrlandstrafiken överlever. Rikstrafiken har tagit upp frågan i en rapport Kuriren berättat om.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!