Blockad i länets hamnar

Övertidsblockad, stopp för nyanställningar och inhyrd personal. Sedan i måndags råder det konflikt i Sveriges hamnar.  Först till helgen väntas konflikten påverka verksamheten i länets hamnar.

Luleå hamn Foto: Roland S Lundström

Luleå hamn Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-05-27 06:00
Sedan den 31 mars råder ett avtalslöst tillstånd på stuverisidan i de svenska hamnarna. Det är fackförbundet Svenska Transportarbetareförbundet och bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar som är de kollektivavtalstecknande parterna på det här området.Trots att medlare har kopplats in har parterna inte lyckats nå en överenskommelse och därför lät Transport sitt varsel träda i kraft vid midnatt mellan söndag och måndag.Konflikten berör också de stuveriarbetare som är organiserade i Svenska Hamnarbetarförbundet. Båda dessa fackliga organisationer har medlemmar i hamnarna.Till helgen
Det är framförallt verksamheten i Luleås och Piteås hamnar som kommer att drabba när och om konflikten tillåts blomma ut med full kraft.- Konflikten kommer att märkas först till helgen - om det kommer några båtar, säger Ulf Larsson, ordförande för Svenska hamnarbetarförundets avdelning 132 i Piteå.Han berättar att förbundet har cirka 130 medlemmar i Piteå och ett 20-tal i Luleå och att de dominerar totalt i länets hamnar.- Transport har bara ett par anslutna i Luleå, inga alls i Piteå, säger Larsson.Stuveriverksamheten i hamnarna i Norrbotten sköts huvudsakligen av Bottenvikens Stuveri AB som har sitt säte och huvudkontor i Piteå. Där finns också huvuddelen av företagets anställda.Kranarna
Bottenvikens Stuveri verkar i Kalix, Piteå, Luleå och Skellefteå hamnar och man sysslar huvudsaklige med lastning och lossning av fartyg samt med viss kompletterande service.Luleå hamn är en kommunal hamn och även den personal som jobbar åt kommunen kommer att drabbas av konflikten. För att lossa eller lasta ett fartyg behövs personal från både hamnen och stuveribolaget.- Vår personal sköter i huvudsak kranarna. Vi har 15 kranförare och dessutom elektriker och verkstadspersonal - totalt 22 personer som jobbar i hamnen, säger Leif Åberg, hamnchef i Luleå.Inga åtgärder
De kommunalt anställda berörs alltså inte direkt av konflikten men indirekt. De kan inte arbeta om personalen från Bottenvikens Stuveri inte finns på plats i båtarna och på kajen.- Om någon båt vill lossa eller lasta under den kommande helgen så kommer vi inte att kunna hjälpa till, menar Åberg.Han säger också att det inte är aktuellt att vidta några motåtgärder för att minska kostnaderna under konflikten, till exempel permitteringar, från Luleå hamns sida.I första hand handlar konflikten inte om pengar utan om frågor som har med scheman, övertid och skiftgång att göra. Facket menar att arbetsgivaren vill frångå ett system som fungerat bra i 34 år medan arbetsgivaren anser att systemet medför stora kostnader för industrin och slutkonsumenterna.Medlarnas avtalsförslag accepterades av arbetsgivarna medan facket förkastade det. Några nya förhandlingar eller möten med medlarna är inte inplanerade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om