Blocket fruktar inte säljgrupperna

"Vi ser positivt på köp- och säljgrupperna på Facebook. Vi är ju i samma bransch."

Luleå2015-09-25 06:00

Linnea Aguero är pressansvarig på Blocket. Verksamheten är en kassako av stora mått. Enligt företagets egna uppgifter var det totala värdet på det som annonserades ut 2013 på Blocket 414 miljarder kronor.

– Vi upplever inte att vår annonsering har minskat sedan köp- och säljgrupperna på Facebook kom igång, säger hon.

– På Facebook finns annonser av en annan typ än hos oss. Man säljer mindre grejor och kanske till grannarna runt omkring. På Facebook finns otroligt nischade grupper, som till exempel en grupp som är intresserade av barnvagnar i ett visst område i Stockholm.

Linnea Aguero vill gärna poängtera att både på Facebook och på Blocket handlar det om återvinning och ett hållbart sätt att konsumera.

Tidningarnas annonstorg, i Norrbottenstidningarna kallat Lokus, gick tillbaka när annonseringen på Blocket ökade. Säljgrupperna på Facebook har inte gjort avtryck än så länge.

– Den marknadsandel som Blocket tog i mitten av 2000-talet innebar en minskad intäkt för oss, men de senaste 5-10 åren har våra intäkter för Lokus.se varit stabila, säger Fredrik Åström, marknadschef på Norrbottens Media som ger ut både Norrbottens-Kuriren och NSD.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om