Bråk om trafikled

Beijer rasar men Ferruform jublar när kommunen flyttar den nya trafikleden på Porsön.
? Vi kräver att kommunen håller sina löften, säger Lars Ekblom, chef på Beijer.
Kommunen medger att trycket från Ferruform fick dem att dra om leden.

LULEÅ2005-08-26 06:30
Förlängningen av Björkskataleden fram till Bodenvägen får nu en ny dragning. Efter hård kritik från KF men främst Ferruform flyttas nu vägen runt Porsöns industriområde.<br>&nbsp;? Vi är väldigt nöjda över denna lösning. Vi har jobbat hårt och tagit alla till buds stående medel för att få kommunen att lyssna på oss, säger Peter Björk, VD på Ferruform.<br>Frågan har varit upp ändå till Scanias koncernledning som har uppvaktat kommunalrådet Karl Petersen i ärendet. Enligt uppgift hotade Ferruform med att lämna Luleå om leden byggdes.<br>&nbsp;? Det vill jag inte uttala mig om. Jag konstaterar bara att kommunen köpt våra argument och det är vi nöjda över, säger Björk.<br>Begränsar nyinvesteringar<br>Kommunalrådet Karl Petersen ser inget märkvärdigt i att Scanias koncernledning begärde ett möte med honom i frågan.<br>&nbsp;? Nej, Ferruform har hela tiden varit väldigt tydliga med att de inte ville ha trafikleden där. De har ju sin fulla rätt att argumentera för sin sak, det måste man respektera, säger han.<br>Petersen menar att den nya lösningen också är bra.<br>&nbsp;? Vi har vägt ihop olika intressen och fastnad för denna lösning. Denna nya trafikled är ett prioriterat projekt för oss och det viktiga nu är att den byggs, säger han.<br>Hade trafikleden byggts som planerat skulle Ferruforms verksamheter hamnat på ömse sidor om den, detta sedan man hyrt in sig och nyttjat delar av KF:s lager tvärs över Traktorvägen.<br>&nbsp;? Vi har cirka 150 personer som korsar vägen varje dag plus många tunga transporter. Hur ska man kunna gardera allas säkerhet om detta blir en trafikled. Dessutom begränsar vägen våra möjligheter till expansion och nyinvesteringar, säger Peter Björk.<br>I en återvändsgränd<br>Som alltså är nöjd med den nya dragningen av leden. Men Ferruforms granne Beijers byggmaterial är inte nöjda, långt ifrån.<br>&nbsp;? Nej, nu blir vi kvar i en återvändsgränd. Enda anledningen till att vi flyttade hit var ju att trafikleden skulle byggas och att vi därigenom skulle hamna längs en genomfartsled. Det var i slutet av 80-talet och leden skulle byggas 1991. Vi har väntat jättelänge på detta och nu ska det inte ens bli som det var tänkt, säger Lars Ekblom, företagsledare på Beijer.<br>Han sticker inte under stol med att byggvaruhuset på grund av sitt undanskymda läge har svårt att locka småkunder.<br>&nbsp;? På materialsidan går det bra, proffsen vet ju var vi finns. Men varuhuset skulle utan tvivel få fler spontankunder med ett bättre läge. Nu har vi ingenting gratis, säger Ekblom.<br>Även här har koncernledning och ägaren (Danske trälast) varit inkopplade för att påverka kommunen. Man lanserade även en kompromisslösning om att flytta rondell A (se skiss) närmare Beijers varuhus.<br>Vill ha ett bättre affärsläge<br>&nbsp;? Då hade vi fått en form av genomfart och alla hade varit nöjda. Men kommunen ville inte det, säger Lars Ekblom.<br>Han vill inte föregå vad Beijer avser att göra om beslutet går dem emot, den nya planen ska nu behandlas politiskt. Men det kan bli så att man kräver att kommunen löser in fastigheten och ger dem ett nytt och bättre affärsläge.<br>&nbsp;? Vi för fortfarande en dialog med kommunen och vi får se vad den leder till. Vi vill att kommunen infriar sitt löfte, säger Ekblom. <br>Lång process<br>Göran Gabrielsson är chef för gatuavdelningen på teknisk förvaltning på Luleå kommun. Han menar att ?kommunen vägt Beijers intressen mot Ferruforms och då blev det så här?.<br>&nbsp;? Ferruform kunde inte acceptera att trafikleden delade deras verksamhet. Det hade krävts en planskild korsning men vi hittade ingen bra lösning för en sådan. Det har varit en lång process och även om man alltid vill att vägar dras så rakt som möjligt så är inte detta någon större försämring, säger han.<br>Gabrielsson förstår att Beijer är besvikna.<br>&nbsp;? Men samtidigt får de ett bättre läge än de har i dag. Det blir infarter till varuhuset från två håll, både den nuvarande samt från den nya trafikleden. Men visst, det är inte samma sak som en trafikled som stryker väggen, säger han.<br>7.000 fordon per dygn<br>Trafikledens nya sträckning innebär att körsträckan blir cirka 300 meter längre. Det byggs två nya rondeller på Haparandavägen samt ytterligare två rondeller på den nya leden.<br>Sträckningen dras nu mellan Porsöns industriområde och teknikbyn Aurorum och det byggs även en ny infart till universitetet (se skiss).<br>Projektet, som även innehåller en 185 meter lång bro över järnvägen samt en ny rondell i Notviken, beräknas kosta 90 miljoner kronor. Staten ska bidra med 35 miljoner. Byggtiden beräknas till 2006?07. Den nya leden beräknas betjäna cirka 7.000 fordon per dygn. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om