Brobygge på nytt sätt

Brodelarna tillverkas färdiga i fabrik och monteras på byggplatsen. Det här är bara ett av projekten där Luleå visar vägen till effektivare brobyggen. - För samhällsnyttan är det viktigt med bättre och billigare lösningar, förklarar Hans Petursson, industridoktorand på området.

DET SOM KOMMER. Hans Petursson, Robert Hällmark, Peter Collin och Mattias Nilsson har del i framtidens brobyggen.Foto: Petra Isaksson

DET SOM KOMMER. Hans Petursson, Robert Hällmark, Peter Collin och Mattias Nilsson har del i framtidens brobyggen.Foto: Petra Isaksson

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-08-08 06:00
För närvarande drivs tre stålbrorelaterade EU-projekt (Kol- och stålunionens forskningsfond) av ingenjörsföretaget Rambölls brogrupp i Luleå tillsammans med Luleå tekniska universitet. Näringslivet är också med och sponsrar.Projekten går ut på att visa hur man kan bygga nya broar, respektive reparera gamla, på mer effektivt och ekonomiskt sparsamt sätt.- Brostandarden i Sverige är bra jämfört med många andra länder. En viktig fråga är hur mycket det får kosta att bygga och hur lång tid det får ta, säger Peter Collin, professor i samverkanskonstruktioner och även anställd hos Ramböll.Kommer färdig
Välkänt är att husbyggare i allt högre grad tillverkar husen färdiga i fabrik och därigenom får kort monteringstid på arbetsplatsen.Ett av projekten i Luleå där företag och universitet samarbetar, och där utländska parter medverkar, gäller just detta. Fast då handlar det om brobyggen.Stålbalkar och andra delar av en bro brukar komma färdiga till platsen. I projektet påvisas hur man också kan ordna vägbanan, betonggjutningen, i fabrik och frakta ut den till byggplatsen i delar för att montera ihop bron där. I en modell ser det ut ungefär som när man bygger med legoklossar.- Bron går snabbt att montera ihop. Du har en torr yta och behöver inte vänta på betong som ska torka, beskriver Robert Hällmark, Ramböll, och doktorand som jobbar i detta projekt.Metoden användes bland annat vid ett brobygge över Rokån, i Norrbotten.- Vägen var avstängd i enbart 30 timmar, konstaterar Peter Collin.En fråga är hur man kan påvisa att det inte blir skadliga glipor i elementskarvarna på broar i flera spann.Ett annat projekt går ut på att spara pengar på att repa gamla broar i stället för att bygga nya. Här studeras järnvägsbron över Torneälv i Haparanda-Torneå. Ramböll har räknat på hur bron klarar dagens krav och hur bron kan förstärkas. LKAB hoppas kunna köra järnmalm med tåg till finsk industri i stället för att skeppa via Luleå. Även för Pajalas malmbrytning kan arbetet få betydelse. Utmattningssprickor
På Forsmobron över Ångermanälven sparades en kvarts miljard kronor på att behålla huvudkonstruktionen och enbart byta ut överbyggnaden. Även Lidingöbron i Stockholm kunde sparas, trots att en annan konsult sagt att den borde rivas, berättar bland andra Mattias Nilsson, Ramböll. Han kommer inom sitt projekt bland annat att titta på en vägbro i Stockholm som fått utmattningssprickor efter bara tolv års drift. Hans Peturssson studerar hur nya broar går att bygga och underhålla billigare.- Mycket av underhållskostnaderna på broar beror på beständigheten hos rörelsefogarna mellan väg och bro. Idén är att bygga broar utan fogar. Överbyggnaden sitter ihop med underbyggnaden, då är det viktigt hur konstruktionen samverkar med marken, säger han. En pilotbro har byggts över Leduån, och på denna har Luleå tekniska universitet i två års tid gjort mätningar. Tekniken är mycket vanlig i USA, och även i Dalarna och Norrland har några broar byggts på detta sätt och det fungerar bra. De blir mycket billigare, redovisar Peter Collin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om