Brott och straff inspirerade till konst

Eleverna i nian på Nya läroverket i Luleå har fått en annorlunda uppgift i ämnet bild.  De har skapat var sin modell av en offentlig skulptur. Nu ställs modellerna ut i skolan.

FREdSDUVA. Zebastian Lindbäck har gjort en vit fredsduva att placera på gränsen mellan två länder i konflikt.

FREdSDUVA. Zebastian Lindbäck har gjort en vit fredsduva att placera på gränsen mellan två länder i konflikt.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-06-10 06:00
I uppgiften ingår att skulpturerna ska ha ett bestämt syfte och vara tänkta att stå på en bestämd plats i världen. Noomi Lahti, 15 år, och Amanda Wikberg, 15 år, har gjort skulpturmodellen Alla människor bör få bli förlåtna Den föreställer en hängd man, som lyfts i en stor rosa ballong. Ballongen symboliserar förlåtelsen.Inspiration har de fått under SO-lektionerna i lag och rätt då klassen har diskuterat dödsstraffet.- Den som hängs har ju ingen chans att gottgöra något. Sitter man i fängelse kan man ångra sig, säger Amanda Wikberg.Materialen de har använt är lera och gips. Men om den skulle byggas i verkligheten skulle den göras i något tåligt material som betong eller metall och placeras i flera storstäder för att få människor att tänka efter.- Det har varit kul att jobba med den här uppgiften och få använda mycket egna idéer, säger Noomi Lahti.- Det öppnar tankarna så att man kan fantisera och vara kreativ, säger Amanda Wikberg.Emelie Thomtén, 16 år, har gjort en skulpturmodell som heter Hyllning till smultronstället och är tänkt att placeras i Järnäsklubb i Nordmaling, där hennes familj har en stuga.- Min skulptur är en hyllning till alla som bor där för att de är så fina, berättar hon.Zebastian Lindbäck, 15 år, har gjort en vit fredsduva att placera på gränsen mellan två länder i konflikt.- Den ska vara en påminnelse om att de ska försöka vara sams och hålla fred.Fortsatt skapande
Snart går eleverna ut grundskolan och frågan är om de kommer att fortsätta måla och skapa i framtiden.Åtminstone Zebastian Lindbäck som ska gå byggprogrammet har valt bild som ett av sina ämnen.- Ja, det tror jag. Mina föräldrar är konstnärer, så jag har alltid hållit på, säger Noomi Lahti.Men även om de inte kommer att fortsätta måla och skulptera själva, kanske de kan bli intresserade av andras konst, hoppas bildläraren Mimmi Lind Löfgren.- Huvudsyftet med ämnet bild är att eleverna ska få ökad förståelse för konsten
i samhället och bilden i allmänhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om