Brutet avtal kan bli kostsamt

Situationen är ohållbar, Din Resebyrå bör omgående fråntas uppdraget som Luleås turistbyrå.
Det är slutsatsen i utvärderingen av turistbyrån. Den bör framöver ligga i Kulturhuset, föreslår konsulterna.
- De flesta vi intervjuat vill det, säger utredaren Gunbritt Sandström.

LULEÅ2006-12-07 06:00
Hon arbetar i företaget Nyttab i Norrbotten som tillsammans med Lars Persson Consulting sammanställt rapport en från sin utvärdering av hur turistbyrån i Luleå fungerar. Uppdraget fick de efter frän kritik mot Din Resebyrå, som tog över turistbyrån vid nyåret, på uppdrag av Luleå kommun.
Turistbyrån gavs efter kritiken en ny chans, fast kontroll skulle göras.
"Vår utvärdering visar att turistbyråns verksamhet långt ifrån fungerat på ett tillfredsställande sätt under den här säsongen. Och det finns betydande brister som inte är åtgärdade", summerar utredarna.

Saknar kunnighet
Din Resebyrå bedöms sakna tillräckligt utbildad personal och kunnighet i att hantera bokningar samt hantering av systemet Tellus, där poängen är att kunna ordna allt på ett ställe. Ansvaret läggs i huvudsak på ledningen för Din Resebyrå.
"Oavsett hur rättvis kritiken är och vad som är rätt eller fel i den här processen så saknas förtroende för turistbyråns ägare, vilket som vi ser det gör det omöjligt att driva turistbyrån vidare i nuvarande regi. Och det tror vi både ägaren själv och kommunen som uppdragsgivare inser", lyder slutklämmen i rapporten.
Din Resebyrå har ett avtal till hösten 2011, med möjlig förlängning. Företaget bör omgående lösas ut av kommunen och ny drift ordnas, föreslår konsulterna. Bästa lösningen är att branschen via sina organisationer tar ansvaret. Kommunen bör vara med på ett hörn. Det sistnämnda motiveras med att det visserligen går att få intäkter på bokningar men det går inte tjäna pengar på att folk frågar efter vägen till olika ställen.
- Ett lämpligt sätt kan vara att driva turistbyrån i en ekonomisk förening, säger Gunbritt Sandström. En bred samling anses nödvändig så att den ene företagaren inte gynnas före den andre.
Konsulterna beklagar att de inte kunnat göra en objektiv rapport eftersom turisterna hann åka hem. Utvärderingen bygger på intervjuer av ett 30-tal personer i besöksnäringen, förvaltningar, Din Resebyrå och folk som arbetar på ställen där besökare haft åsikter.
Din Resebyrå angav affärsidèn att kombinera resebyrå-turistbyrå. Genom att driva turistbyrå skulle kontakter skapas som ledde till fler bokningar åt egna företaget. I den 14 sidor långa rapporten uttrycket sig besöksnäringen skeptisk till affärsidèn eftersom allt fler bokar via internet.
I rapporten förnyas tidigare kritik mot Din Resebyrå om fel på bokningar som gjort att folk hamnat på fel ö, kommit fel dag och att dubbelbokning av stugor skett.

Ingen tydlig plan
Senare hölls möten där besöksnäringen väntade en tydlig plan från Din Resebyrå. Sådan saknades, heter det.
Många som sökt turistbyrån vid järnvägsstationen, har inte hittat den. Dessutom har gamla kartor cirkulerat som lett spåren till gamla byrån, Ebeneser.
Kulturhuset anses alltså vara bästa stället.
- Det är inte vi som säger det utan de vi intervjuat. Kulturhuset är lätt att peka ut, det ligger dessutom i centrum, det är skyltat, byggnaden är vacker och du når den med bil från en av infarterna till Luleå. Det finns dessutom parkeringsplatser, säger Gunbritt Sandström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om