Transdev konstaterar för det första att det är ett mycket tufft personalläge med förarbrist i hela Sverige. Ännu svårare är det att rekrytera förare då de får veta att kontraktet löper ut om fem månader.
– Blir någon sjuk har vi inte alltid möjlighet att sätta in extra personal, men vi gör vad vi kan och hyr in förare från andra företag och orter, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör hos Transdev.
Transdev har föreslagit att man ska dra ner på antalet turer, så att kunderna kan känna sig trygga med att de bussar som går, går enligt tidtabell.
– Dessvärre har våra uppdragsgivare inte kunnat acceptera det.
När upphandlingsschemat sprack för två år sedan och avtalet förlängdes i omgångar fanns det ingen möjlighet för Transdev att köpa in nya bussar eftersom det handlade om så korta perioder, förklarar hon. De bussar som körs är därför gamla.
– Nu gör vi det bästa av det läge som råder. Vi tummar inte på säkerheten utan underhåller och servar bussarna löpande. Men de färdas 100 mil per dag och ibland uppstår problem längs vägen.
Transdev ser mycket allvarligt på incidenten med bakdörren som inte var stängd.
– När det uppdagades åtgärdade föraren det under resan och när bussen kom till depån lagades den.
Förseningar har också uppstått på grund av vägarbeten.
– Vi beklagar verkligen att våra resenärer blivit drabbade av inställda turer. Samtidigt hoppas vi att det finns en förståelse för att vi gör vårt yttersta.