Busslinjer i farozonen

Fyra år med ökade kostnader och inga mer pengar.  Nu tvingas Länstrafiken att noga granska turer och linjer i länet och göra förändringar i trafiken för att kunna betala. Ett 50-tal linjer specialgranskas.

Luleå2009-03-26 00:06
- Vi har fått en jobbig start på året, konstaterar Arne Andersson som är vd och koncernchef för länstrafiken i länet. Men han vill inte vara mer precis och berätta vilka linjer som är i farozonen. Inte innan styrelsemötet kommande vecka. - Vi har försökt titta över hela länet, säger han. - Antingen gör man justeringar i trafiken eller också lägger man ner. Arne Andersson poängterar att han tycker att det är sunt att varje år se över trafiken utifrån att förutsättningarna ändras. - Exempelvis är det ju så att elevunderlaget minskar, ute i kommunerna talar man ju om att lägga ner skolor. Den översyn som nu görs, och som ska vara klar till styrelsens möte, innebär bland annat att man ser över resandeantalet på olika linjer, om det finns annan trafik i närheten, både tidsmässigt och geografiskt, om linjen transporterar mycket gods eller inte och så vidare. - För fjärde året i rad får vi samma ägartillskott, konstaterar Arne Andersson. Om inte styrelsen för länstrafiken på sitt möte gör något helt otroligt och skjuter till extra pengar, så blir det bistra tider för busstrafiken i länet. Och för de resenärer som är hänvisade till kollektivtrafken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om