Butikerna bortom kedjorna

Likadant i alla städer - butikskedjorna dominerar handeln. - Många gamla kunder säger att de minns butiken från när de var små, säger Susan Andersson, från undantaget Winbergs intim.

KVITTAR. Susan Andersson är inte med i någon butikskedja. Hon räknar med att få behålla en inarbetad kundkrets.

KVITTAR. Susan Andersson är inte med i någon butikskedja. Hon räknar med att få behålla en inarbetad kundkrets.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-01-18 06:00
H&M, Lindex, Kappahl, Jula och elektronikkedjorna. Den som besöker en stad i Sverige känner igen sig. Det finns inte många Nisses skor och Katarinas mode.- Allmänt är 75-80 procent av handeln kedjeanknuten på något sätt. Alla kedjeföretag ser likadana ut. Kedjorna tar enormt stor plats, men jag tror inte att det är för gott. Vi kanske framöver vill ha unika butiker. Men själv är jag ju med i en frivillig kedja, jag behöver hjälp med inköp och marknadsföring. Det är svårt att klara sig själv, säger Jan Wennskog, Ljus & Kraft och ordförande i Svensk Handel i Luleå.Susan Andersson kom från Filippinerna 2003 och läste omvårdnad för att kunna jobba som undersköterska och hon hamnade i sjukhuset i Sunderbyn. Sedan sommaren 2008 driver hon Winbergs intim, bortom kedjorna.- Det var svårt i början med bh-storlekar och att göra beställningar. Det går bättre nu än i fjol, då det var lågkonjunktur. Min man hjälper mig med papper. För mig spelar det ingen roll att jag inte är med i en kedja. Butiken har skötts av andra tidigare och är sextio år eller så, säger Susan Andersson, som räknar med en stabil kundkrets.Utanför kedjorna står också Max Eklund Anderholm och Thomas Niemi, som driver Happy People, i Shopping, och säljer egendesignade kläder som de låter sy.- Vi tror på det här och har överlevt sedan 2000, säger Max Eklund Anderholm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om