Avtalet som nu ska tas fram innebär att kommunen startar planarbetet, som delvis finansieras av exploatören.
Ett litet steg framåt för de under lång tid omskrivna planerna på fastigheten, alltså.
– Det återstår samtidigt en hel del att lösa. Det är de klassiska frågorna om höjd, friytor och parkeringar. Hur man kan balansera de tre faktorerna avgör hur totalekonomin blir, säger David Carlsson, vd för Balticgruppen.
Läs mer: Byggherre besviken efter besked
Fastighetsbolaget ville bygga 20 våningar men kommunen meddelade att byggnaderna i centrum max får bli 45 meter, eller högst 15 våningar med hänsyn till riksintresse för försvaret.
David Carlsson hoppas dock på en förändring när kommunens försenade centrumplan antas.
– Den är på väg ut på samråd nu och vi hoppas att höjdfrågan tacklas där. Vi hoppas kunna föra en dialog om saken. Vi tycker det är märkligt att samma höjd över mark ska gälla oavsett var man bygger i staden, det borde spela roll hur högt över havet man hamnar. För att skapa attraktiv stad med blandad bebyggelse måste man kunna bygga högt på en så liten tomt.
Läs mer: Därför försenas centrumplanen
Eftersom fastigheten är liten behöver Balticgruppen samordna pareringsmöjligheter och grönytor på närliggande fastigheter.
– Vi kan högst gräva ned parkeringar i 1,5 våningsplan. Då behöver vi friköpa parkeringar på annan mark, kanske i ett allmänt parkeringshus.
Är det uteslutet att bygga om ni inte får bygga högre än 15 våningar?– Nej, vi vill inte stänga dörren. Hur mycket byggrätt vi får ut totalt sett är det viktigaste. Nu kör vi planprocessen och ser var vi landar.